The Struggle for competence in academic selection: Social psychological influences on competence threat (La menace des compétences dans la sélection académique)

Le projet Sinergia finacé par le Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique regroupe cinq sous-projets centrés sur la menace des compétences dans les systèmes éducatifs.

A. Normative assessment as regulatory social influence (Fabrizio Butera, Université de Lausanne– Psychologie),

B. Selection, education, and the achievement of underprivileged groups in the educational system (Céline Darnon, Université de Clermont-Ferrand – Psychologie),

C. Identity stakes in confrontations between competent peers: the role of attribution processes and hindrance behaviour (Alain Quiamzade, Université de Genève – Psychologie),

D. Peer review: Identity stakes in competent individuals (Gabriel Mugny, Université de Genève – Psychologie),

E. Societal values counter cooperative learning (Céline Buchs & Etienne Bourgeois, Université de Genève – Sciences de l'éducation),

F. Cultural diversity and native students’ performance boost: Competence threat in upward ingroup and downward outgroup social comparisons (Gabriel Mugny & Alain Quiamzade, Université de Genève – Psychologie).

Résumé du projet Sinergia  :

http://www3.unil.ch/wpmu/struggle/

STRUGGLE
Selection is a pervasive feature of academic life, with a permanent emphasis on testing, ranking and assessing for pupils and students, teachers and researchers, schools and universities. The present project stems from the hypothesis that, although selection is intended to identify the most competent people and may elicit some positive outcomes, it might also have the paradoxical effect of reducing actual competence of its targets. This hypothesis is based on the notion that selection renders people’s competences negatively interdependent—the less competent people are selected out—thereby creating a struggle for competence. The importance of this phenomenon is that selection and the consequent struggle for competence may elicit a competence threat—the particularly aversive psychological feeling that self-competence is called into question—which is detrimental to performance, learning and cooperative social interactions. Six subprojects investigate, by conducting a series of experimental and correlational studies, the effects of the struggle for competence on competence threat at four different levels of analysis: ideological, intergroup, interpersonal and intra-individual.

Résumé du sous projet Societal values counter cooperative learning coordonné par Céline. Buchs et Etienne Bourgeois :

http://www3.unil.ch/wpmu/struggle/subprojects/subproject-e/

Ce projet vise à mieux comprendre pourquoi des pratiques pédagogiques reconnues comme efficaces (l’apprentissage coopératif) restent si marginales dans les classes. L’objectif est d’étudier comment les valeurs sociétales orientées vers la compétition et la sélection (au niveau idéologique) influencent les valeurs et perceptions individuelles et peuvent interférer avec l’implémentation et l’efficacité de l’apprentissage coopératif dans les classes (au niveau interpersonnel). Ces valeurs peuvent réduire les bénéfices de l’apprentissage coopératif en réduisant la fréquence de la mise en œuvre dans les classes (du côté de l’enseignant) et l’efficacité des dispositifs (du côté des apprenants). Le rôle des enjeux sur les compétences sont étudiés.

Publications liées à ce projet :

Buchs, C. Gilles, I., Antonietti, J.-P., & Butera, F. (2013). Why students need training to cooperate: A test in statistics learning at university. Manuscript soumis.

Buchs, C., Gilles, I., & Butera, F. (2012). Optimiser les interactions sociales lors d’un travail de groupe grâce à l’apprentissage coopératif. In E. Bourgeois & G. Chapelle (Eds.), Apprendre et faire apprendre (pp. 211-220). Paris : Presses Universitaires de France.

Buchs, C., Lehraus, K., & Crahay, M. (2013). Coopération et apprentissage. In M. Crahay (Eds.), L’école peut-elle être juste et efficace ? (pp. 421-454). Bruxelles : De Boeck.

Butera, F., Darnon, C., Buchs, C., & Muller, D. (2006). Les méfaits de la compétition : de la comparaison sociale et de la focalisation dans l'apprentissage. In R.-V. Joule & P. Huguet (Eds), Bilans et perspectives en psychologie sociale (pp. 15-44). Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble.

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