Home

Program
Workshops
Participants - Abstracts - Papers
Registration
Facilities
General Informations


The next ESREA Biography and Life History Network is being organized

in cooperation with the ESREA Network and the University of Geneva


European perspectives on Life History research:

Theory and practice of biographical narratives

The Conference will be held in the delightful setting of the John Knox Centre

Geneva, 7th to 10th of March 2002

 

There is a 'turn' to biographical methods in the study of adult learning, as well as across the social sciences. This 'turn' has been summarised as a subjective and cultural turn, giving greater prominence to personal and social meanings, as well as the active role of people as moral agents and participants in the creation of learning as well as social, educational and psychological processes. The conference this year will contribute to the state of the art in European Biographical Research. This will form the basis of a major new book on theory and practice in our field, designed to bring this work to a wider audience, and to assist new researchers in engaging with the major issues. It is intended that a book will constitute a successor volume to the highly praised 'Biographical Approach in European Adult Education', published in 1995.

Nous pouvons parler aujourd'hui d'un tournant biographique qui a marqué les sciences sociales et influencé l'étude de l'apprentissage adulte. Ce tournant a été présenté comme un mouvement marqué par l'affirmation de la subjectivité et la formulation critique d'une réflexion fondée sur l'action et la conduite de projets éducatifs et sociaux novateurs.

Proposals for papers are now invited - theoretical, practical and or empirical in orientation - and from a range of disciplinary and interdisciplinary perspectives. Theoretical papers might address the nature and meaning of narrative and biographical methods, the significance of the biographical 'turn', power relationships and processes of being 'storied' and story telling, the role of metaphor, narrative and historical truth, the epistemological basis of research, subjectivity and objectivity, reality and representation, 'auto/biography' and the role of the researcher in the creation of texts, as well as claims to 'validity' in the field.

Cet appel est une invitation à présenter des "papers" d'orientation théorique, pratique ou empirique et appartenant à une variété de perspectives disciplinaires et interdisciplinaires. Les textes théoriques devraient être centrés sur la nature et le sens du récit, la place de la métaphore, l'enjeu de la "vérité" historique, du rapport objectivité/subjectivité, de la place du chercheur dans la création de texte et la justification de leur validité.

Practice-focused contributions will consider, for instance, experiences of being a researcher, using auto/biographical narratives as well as different approaches to the interpretation of texts. Proposals are also invited which address ethical questions: surrounding, for instance, the problematic boundary between research and therapy. Proposals are also welcome which are devoted to current empirical work across Europe, as are any additional suggestions for topics. Developed versions of papers will be considered for publication, to be edited by Pierre Dominice and Linden West.

Les textes orientés vers la pratique biographique pourraient analyser, par exemple, l'expérience vécue de chercheur utilisant l'autobiographie ou la biographie ainsi que les méthodes d'interprétation des récits. Des questions éthiques telles que celle du rapport entre biographie et thérapie peuvent également donner lieu à une contribution. Un ouvrage, reprenant les textes présentés est envisagé. Il sera coordonné par Linden West et Pierre Dominicé.

Space at the Conference will also be devoted to comparing the use of biographical methods in studies of health care and adult learning. Invitations are being sent to professionals in health care who make use of biographical methods in their work. The conference will encourage a conversation across the boundaries of adult learning and health, comparing uses of narratives and seeking to learn from each other. Participants for the Conference will include scholars and research students from adult education/lifelong learning/continuing professional development as well as health departments in universities and other institutions across the field.

Le thème de la rencontre portant sur le récit, il a semblé intéressant d'inclure une comparaison entre l'usage de la méthode biographique en formation et dans le champ de la santé. Nous inviterons ainsi des professionnels de la santé qui font usage de l'approche biographique dans leur pratique clinique. Cette ouverture devrait conduire à de nouvelles collaborations.

Les participants attendus à cette rencontre sont des chercheurs et des enseignants du domaine de la formation d'adultes. Des chercheurs actifs dans les secteurs de la santé sont également les bienvenus.

La présentation d'un "paper" est en principe un condition de participation.

Une bonne connaissance de l'anglais est nécessaire, celle de l'allemand est utile, les appuis en traduction n'étant pas prévus de manière systématique.

Back to the top
 Webmaster: Michel Alhadeff - Last update: 15.1.02