Littérature médiévale

Prof. Guillemette BOLENS
Professeure ordinaire
Téléphone : -
Courriel

Additional Information / Informations supplémentaires

Office and Office Hour / Bureau et heure de réception

Seminar Pages / Pages de séminaire

Research Interest / Recherches

Guillemette Bolens holds a Ph.D. in Medieval Literature from the University of Pennsylvania and a Doctorate in Comparative Literature from the University of Geneva. She spent a year at Cornell University on a research fellowship. She taught Medieval English Literature as an assistant and lecturer before being appointed full professor at the University of Geneva in 2005. Her research interests are in the history of the body, kinesis, and the analysis of gestures and sensorimotricity in visual and verbal arts. Her approach and method of analysis are interdisciplinary and interconnect the fields of narratology and rhetoric (in literature), gesture studies (in sociology and anthropology), action understanding (in philosophy and psychology), embodied cognition (in neuroscience), and kinesthetic semiotics (in dance theory).

For information about the Department's Doctoral Workshop in Medieval and Early Modern English Studies, click here.

Publications

Books and Monographs / Livres et monographies

- L’Humour et le savoir des corps: Don Quichotte, Tristram Shandy et le rire du lecteur. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2016. (URL).

- The Style of Gestures. Embodiment and Cognition in Literary Narrative. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2012. (URL)

- Le Style des gestes: Corporéité et kinésie dans le récit littéraire. Préface d'Alain Berthoz, Lausanne, Éditions BHMS (Bibliothèque d'histoire de la médecine et de la santé), 2008. (URL)

- La Logique du corps articulaire: Les articulations du corps humain dans la littérature occidentale. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2000, reprinted in 2007. (URL1 archive ouverte) (URL2).  It received the Latsis Foundation Award and The Hélène and Victor Barbour Award for Literary Criticism in 2001.

- With Lukas Erne. Medieval and Early Modern Authorship. SPELL 25. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2011.

- With Lukas Erne. The Limits of Textuality. SPELL 13. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2000.

- With Margaret Bridges and Fabienne Michelet. Cultures in Contact. Multilingua 18-2/3, Berlin: Mouton de Gruyter, 1999.

Selected Articles and Essays / Sélection d'articles et d'essais

- “Cognition et sensorimotricité, humour et timing chez Cervantès, Sterne et Proust,” in L'interprétation littéraire et les sciences cognitives, Françoise Lavocat (éd.), Paris, Éditions Hermann, 2016. 33-55. (URL).

- “Les simulations perceptives dans la relation aux œuvres d'art littéraires,” in Corps en scènes, Mireille Besson, Catherine Courtet, Françoise Lavocat, Alain Viala (éds), Paris, Éditions du CNRS, 2015. 115-125. (URL) (URL 2)

- “Les comédiens de stand-up et la preuve par le rire : Le récit comme acte cognitif dans Star Wars Canteen 1 & 2 d’Eddie Izzard,” Cahiers de narratologie 28, Gabriel Sevilla & Serge Milan (éds.), 2015. (URL)

- “Les simulations perceptives et l'analyse kinésique dans le dessin et dans l'image poétique,” Textimage: revue d’étude du dialogue texte-image. Printemps 2014. (URL)

- “Et vint nus pieds, grande allure, désaffublé contre le vent : Dire l’allure et le travail littéraire.” Allures Médiévales : Essais sur la marche et la démarche, n° spécial de PRIS-MA : revue de Recherche sur la littérature d’imagination au Moyen-âge, tome 28, 2014. 15-22. (URL)

- "Kinesthetic Empathy in Charlie Chaplin’s Silent Films." Kinesthetic Empathy in Creative and Cultural Practices. Ed. Dee Reynolds and Matthew Reason. Bristol and Chicago: Intellect, 2012.  143-156. (URL) (URL 2)

- "Le cadavre et son efficacité sémiotique : Morphée chez Geoffrey Chaucer et Caïn dans Mactatio Abel." Gesnerus 68.2, 2011.  157-179. (URL)

- "La narration des émotions et la réactivité du destinataire dans les Contes de Canterbury de Geoffrey Chaucer." La Chair des émotions. Ed. Damien Boquet et Piroska Nagy. Médiévales 61, 2011.  97-118. (URL)

- "Les Styles kinésiques: De Quintilien à Proust en passant par Tati." Le Style en acte. Ed. Laurent Jenny. Genève: Métis Presses, 2011. 59-86. (URL)

- "Kit's Sneeze: Bodily Communication, Gender Roles, and the Performativity of Literature in The Prologue to the Tale of Beryn." Fleshly Things and Spiritual Matters. Essays on the Medieval Body. Ed. Nicole Nyffenegger and Katrin Rupp. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2011. 51-77. (URL)

- "Traditions of Simulated Folly in The Canterbury Interlude and Tale of Beryn." Behaving like Fools: Voice, Gesture, and Laughter in Texts, Manuscripts, and Early Books. Ed. Lucy Perry and Alexander Schwarz. Turnhout, Belgium: Brepols, Series: International Medieval Research 17 (2010): 15-46. (URL) (URL 2) 

- "Arms Akimbo: Kinesic Analysis in Visual and Verbal Art." Visual Rhetoric and the Eloquence of Design. Ed. Leslie Atzmon. West Lafayette: Parlor Press, 2011. 167-204. (URL) (URL 2)

- "Les événements kinésiques dans le cinéma burlesque de Buster Keaton et de Jacques Tati." Philosophie de l'image, Studia Philosophica, 69 (2010): 143-161. (URL)

- “L'Armure médiévale: motricité, corps de métal et imaginaire social.” La Fabrique du corps humain: la machine modèle du vivant, V. Adam, A. Caiozzo (dir.), Grenoble, CNRS - La Maison des Sciences de l’Homme - Alpes, 2010. 335-350. (URL)

- "La Vergogne dans la légende de Lucrèce de l'Antiquité à la Renaissance." Histoire de la vergogne. Ed. Damien Boquet. Rives nord-méditerranéennes 31 (2008): 17-39. (URL)

- "Narrative Use and the Practice of Fiction in The Book of Sindibad and The Tale of Beryn." Poetics Today 29.2 (2008): 309-351. (URL)

- "Les Fous et dissidents de Bakhtine, version anglaise." Fripon, bouffon, sot: Pour une relecture de M. Bakhtine. Ed. Katia Velmezova & Alexander Schwarz. Théorie 50 (2008): 201-20.

- "Création, remémoration et invention d'une antériorité dans l'Iliade, l'Edda de Snorri Sturluson et Ulysse de James Joyce.” Mémoires perdues, mémoires vives. Ed. Marie-Christine Lemardeley, Carle Bonafous-Murat, André Topia. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle (2006): 73-87. (URL)

- "La momification dans la littérature médiévale: L'embaumement d'Hector chez Benoît de Sainte-Maure, Guido delle Colonne, et John Lydgate.” Micrologus 13: La pelle umana / The Human Skin. Agostino Paravicini Bagliani. Firenze: Sismel, Edizioni del Galluzzo (2005): 213-231. (URL)

- "Continuité et transformation des logiques corporelles.” History and Philosophy of the Life Sciences 25 (2003): 471-480. (URL)

- "Le corps de la guerrière: Camille dans l'Énéide de Virgile.” Körperkonzepte / Concepts du corps: Contributions aux études genre interdisciplinaires. Ed. Franziska Frei Gerlach, Annette Kreis-Schinck, Claudia Opitz, Béatrice Ziegler. Münster, New York, Munchen, Berlin: Waxmann (2003): 47-56. (URL)

- " 'Une hanche de cerf au poivre chaud': Eucharistie inversée et castration symbolique dans le Conte du Graal du Chrétien de Troyes." Ce est li fruis selonc la letre. Ed. Olivier Collet, Yasmina Foehr-Janssens, Sylviane Messerli. Paris: Champion, 2002. 195-210.

- "Milly's Dream, Bloom's Body and the Medieval Technique of Interlace." Medieval Joyce. Ed. Jucia Boldrini. European Joyce Studies 13 (2002): 117-142. (URL)

- "The Limits of Textuality: Mobility and Fire Production in Homer and Beowulf." Oral Tradition 16.1 (2001): 107-128. (URL)

- "La logique du corps articulaire." Présentation des Travaux des Quatre Lauréats. Prix Latsis Universitaires 2001. Internationale 16 (2001): 11-18.

- "Homeric Joints and the Marrow in Plato's Timaeus: Two Logics of the Body." Multilingua: Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication 18.2/3 (1999): 149-157. (URL)

top