Katarina Gvozdic

Publications

Books and chapters

Sander, E., Gros, H., Gvozdic, K. et Scheibling-Sève, C. (2018). Les neurosciences en éducation. Paris : Editions Retz.

Gros, H., & Gvozdic, K. (en préparation). Contexte, effets de contenu et flexibilité. Dans Clément, E. (dir), Flexibilité Cognitive. ISTE Editions.

Peer-reviewed articles

Gvozdic, K., & Sander, E. (2019). Learning to be an opportunistic word problem solver: Going beyond informal solving strategies. ZDM Mathematics Education. Advance online publication doi:10.1007/s11858-019-01114-z

Gvozdic, K., & Sander, E. (2018). When intuitive conceptions overshadow pedagogical content knowledge: Teachers' conceptions of students' arithmetic word problem solving strategies. Educational Studies in mathematics. DOI: 10.1007/s10649-018-9806-7

Gvozdic, K., Moutier, S., Dupoux, E., Buon M. (2016). Priming children’s use of intentions in moral judgement with metacognitive training. Frontiers in Psychology, 7, p.190. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00190

Pasquinelli, E., Zalla, T., Gvozdic, K., Potier-Watkins, C., & Piazza, M. (2015). Mind, brain, and teaching: Some directions for future research. Behavioral and Brain Sciences, 38: E54. DOI:10.1017/S0140525X14000697

Peer-reviewed international conference proceedings

Gvozdic, K., & Sander, E. (2017). Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society. London, UK: Cognitive Science Society.

Gvozdic, K. & Sander, E. (2016). Recherche translationnelle sur l'enseignement des mathématiques à l'école élémentaire. Dans Kuong Renard, M. (Coordinatrice). CLI' 2016 : Constructions du sens, sens des constructions (pp. 15-22). Bibliothèque numérique Paris 8.https://octaviana.fr/document/COLN32_1.

Articles in preparation

Gvozdic, K., & Sander, E. (in preparation). Mental simulation in the driving seat of arithmetic problem solving. Journal of Educational Psychology.

Conference talks

Gvozdic, K. & Sander, E. The obstacle of intuition to teachers' pedagogical content knowledge. 43rd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Pretoria, South Africa, 7-12 July 2019.

 Gvozdic, K. & Sander, E. Does arithmetic knowledge put aside informal problem solving strategies?. Third Jean Piaget Conference: The origins of number, Geneva, Switzerland, 27-29 June 2018.

Gvozdic, K., & Sander, E. Application des savoirs empiriques dans l'enseignement des mathématiques à l'école élémentaire. CLI 2016 - Constructions du sens, sens des constructions, Saint-Denis, France, 13-14 octobre 2016.

Poster presentations

 Gvozdic, K. & Sander, E. The naïve blind spot: when teachers’ pedagogical skills are overshadowed by their intuitions. The International Mind, Brain and Educational Society 2018 Conference, Los Angeles, CA, USA, 27-29 September 2018.

Gvozdic, K. & Sander, E. Pedagogical design for overcoming spontaneous representations in mathematics education. Analogy 4, Paris, France, July 31 - August 2, 2017.

Gvozdic, K., & Sander, E. Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. Presented at the 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London, UK, August 2017.

Scheibling-Sève, C., Gvozdic, K., & Sander, E. How to create a progressive curriculum adapted to children's conceptual development?. JURE 2017, Tempere, Finland, 27-28 August 2017.

Gvozdic, K. & Sander, E. Instructing Flexible Representations in Arithmetic Problem Solving. SIG22 Neuroscience and Education, Amsterdam, Netherlands, 23-25 June 2016.

Gvozdic, K, & Sander, E. Persistence of intuitive strategies on arithmetic word problems, extension of the Situation Strategy First framework. Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary, 7-9 January 2016.

Gvozdic, K., & Sander E. Les conceptions des enseignants sur le raisonnement des élèves, 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, France, 2-4 Septembre 2015.

Gvozdic, K. Les conceptions des enseignants sur les processus de résolution de problèmes arithmétiques par les élèves. Colloque des Jeunes Chercheurs en Sciences Cognitives, Compiègne, France, 3-5 juin 2015.

Buon, M. & Gvozdic K. It’s not only mental states that count! A selective effect of executive training on children’s ability to generate intent-based moral judgment. Poster presentation at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies, Berlin (Germany), July 2014.

Invited presentations at seminars

Gvozdic, K. Dans l'angle mort des enseignants : Quand les compétences pédagogiques buttent sur l'intuition. Workshop « Théories explicites et implicites de l’apprentissage chez les enseignants. Un état des lieux à l’ère des neurosciences cognitives. » dans le cadre d’un projet « Alliance Campus Rhodanien », Genève, Suisse,  Mars 2019.

Gvozdic, K. Quand l’intuition des enseignants fait obstacle à leurs compétences pédagogiques. Séminaire de l’équipe GGAPE, Université de Genève, Genève, Suisse, Février 2018.

Gvozdic, K. Des situations aux représentations - des élèves aux enseignants. Séminaire de l’équipe DiMaGe, Université de Genève, Genève, Décembre 2017.

Gvozdic, K. Résolution de problèmes à l'école élémentaire et comment les enseignants la conçoivent. Séminaire de l'équipe CRAC, laboratoire Paragraphe, Université Paris 8, Saint-Denis, France, Février 2016.

Gvozdic, K. Folk Pedagogy: What it is, why it counts. Compass Seminar Series - Education & Cognition, Institut Jean Nicod, Paris, France, March 2015.

Gvozdic, K. Les connaissances des enseignants sur les processus de raisonnement chez les élèves. Journée doctorants du GDRI « Neurosciences Cognitives et École », Université de Bourgogne, Dijon, France, Novembre, 2014.