Katarina Gvozdic

Publications de Katarina Gvozdic

Ouvrages collectifs

Sander, E., Gros, H., Gvozdic, K. et Scheibling-Sève, C. (2018). Les neurosciences en éducation. Paris : Editions Retz.

Gros, H., & Gvozdic, K. (en préparation). Contexte, effets de contenu et flexibilité. Dans Clément, E. (dir), Flexibilité Cognitive. ISTE Editions.

Articles

Gvozdic, K., & Sander, E. (2019). Learning to be an opportunistic word problem solver: Going beyond informal solving strategies.  ZDM Mathematics Education. Advance online publication doi:10.1007/s11858-019-01114-z

Gvozdic, K., & Sander, E. (in preparation). Mental simulation in the driving seat of arithmetic problem solving. Journal of Educational Psychology.

Gvozdic, K., & Sander, E. (2018). When intuitive conceptions overshadow pedagogical content knowledge: Teachers' conceptions of students' arithmetic word problem solving strategies. Educational Studies in mathematics. DOI: 10.1007/s10649-018-9806-7

Gvozdic, K., & Sander, E. (2017). Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society. London, UK: Cognitive Science Society.

Gvozdic, K., Moutier, S., Dupoux, E., Buon M. (2016). Priming children’s use of intentions in moral judgement with metacognitive training. Frontiers in Psychology, 7, p.190. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00190

Pasquinelli, E., Zalla, T., Gvozdic, K., Potier-Watkins, C., & Piazza, M. (2015). Mind, brain, and teaching: Some directions for future research. Behavioral and Brain Sciences, 38: E54. DOI:10.1017/S0140525X14000697

Communications

Gvozdic, K. & Sander, E. The obstacle of intuition to teachers' pedagogical content knowledge. 43rd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Pretoria, South Africa, 7-12 July 2019.

 Gvozdic, K. & Sander, E. The naïve blind spot: when teachers’ pedagogical skills are overshadowed by their intuitions. The International Mind, Brain and Educational Society 2018 Conference, Los Angeles, CA, USA, 27-29 September 2018.

 Gvozdic, K. & Sander, E. Does arithmetic knowledge put aside informal problem solving strategies?. Third Jean Piaget Conference: The origins of number, Geneva, Switzerland, 27-29 June 2018.

Gvozdic, K. & Sander, E. Pedagogical design for overcoming spontaneous representations in mathematics education. Analogy 4, Paris, France, July 31 - August 2, 2017.

Gvozdic, K., & Sander, E. Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. Presented at the 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London, UK, August 2017.

Scheibling-Sève, C., Gvozdic, K., & Sander, E. How to create a progressive curriculum adapted to children's conceptual development?. JURE 2017, Tempere, Finland, 27-28 August 2017.

Gvozdic, K., & Sander, E. Application des savoirs empiriques dans l'enseignement des mathématiques à l'école élémentaire. CLI 2016 - Constructions du sens, sens des constructions, Saint-Denis, France, 13-14 octobre 2016.

Gvozdic, K. & Sander, E. Instructing Flexible Representations in Arithmetic Problem Solving. SIG22 Neuroscience and Education, Amsterdam, Netherlands, 23-25 June 2016.

Gvozdic, K, & Sander, E. Persistence of intuitive strategies on arithmetic word problems, extension of the Situation Strategy First framework. Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary, 7-9 January 2016.

Gvozdic, K., & Sander E. Les conceptions des enseignants sur le raisonnement des élèves, 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, France, 2-4 Septembre 2015.

Gvozdic, K. Les conceptions des enseignants sur les processus de résolution de problèmes arithmétiques par les élèves. Colloque des Jeunes Chercheurs en Sciences Cognitives, Compiègne, France, 3-5 juin 2015.

Buon, M. & Gvozdic K. It’s not only mental states that count! A selective effect of executive training on children’s ability to generate intent-based moral judgment. Poster presentation at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies, Berlin (Germany), July 2014.

Communications dans des séminaires de recherche

Gvozdic, K. Dans l'angle mort des enseignants : Quand les compétences pédagogiques buttent sur l'intuition. Workshop « Théories explicites et implicites de l’apprentissage chez les enseignants. Un état des lieux à l’ère des neurosciences cognitives. » dans le cadre d’un projet « Alliance Campus Rhodanien », Genève, Suisse,  Mars 2019.

Gvozdic, K. Quand l’intuition des enseignants fait obstacle à leurs compétences pédagogiques. Séminaire de l’équipe GGAPE, Université de Genève, Genève, Suisse, Février 2018.

Gvozdic, K. Des situations aux représentations - des élèves aux enseignants. Séminaire de l’équipe DiMaGe, Université de Genève, Genève, Décembre 2017.

Gvozdic, K. Résolution de problèmes à l'école élémentaire et comment les enseignants la conçoivent. Séminaire de l'équipe CRAC, laboratoire Paragraphe, Université Paris 8, Saint-Denis, France, Février 2016.

Gvozdic, K. Folk Pedagogy: What it is, why it counts. Compass Seminar Series - Education & Cognition, Institut Jean Nicod, Paris, France, March 2015.

Gvozdic, K. Les connaissances des enseignants sur les processus de raisonnement chez les élèves. Journée doctorants du GDRI « Neurosciences Cognitives et École », Université de Bourgogne, Dijon, France, Novembre, 2014.