Estelle Ardanouy

Estelle Ardanouy
Assistante doctorante, DIP (Doctorante en co-direction)
125 A (1er étage, Pont-d'Arve)
+41 22 379 91 54
Courriel
Thèse : Apprentissage de l’orthographe lexicale : Le rôle de la morphologie dérivationnelle
Intérêts de recherche :
- Troubles des Apprentissages
- Trouble spécifique de la lecture et de l’orthographe
- Développement de l’orthographe lexicale chez l’enfant avec et sans trouble
- Composantes de l’orthographe chez l’adulte avec et sans trouble
- Evidence-Based-Practice en logopédie (EBP)
Formation :
- 2019 : Certificat de Capacité d’Orthophoniste et du grade de Master 2, Université de Toulouse III (Paul Sabatier)
Mémoire de master : Ardanouy (2019). Vers une mesure de l'efficacité de la prise en charge orthophonique : Pratique Probante dans la rééducation de la lecture dans le cadre du Trouble Spécifique du Langage Ecrit.
Expériences :
- 2019 - : Assistante doctorante, Université de Genève
- 2020 - : Logopédiste, La Cédille, Genève
- 2019 - 2020 : Orthophoniste, CMPP, Ville-La-Grand
Enseignements :
- Intervenante ponctuelle pour la maîtrise universitaire de logopédie – Analyse Raisonnée des Pratiques en langage écrit
- Chargée d’enseignement à l’Ecole Supérieure d’Educatrices et d’Educateurs de l’Enfance à Genève « Module développement du langage oral »
Publications :
Recherche
Zesiger, P. & Ardanouy, E. (2021). L’efficacité des prises en charge des troubles des apprentissages du langage écrit : que disent les revues systématiques ? A.N.A.E.,173.
Journal professionnel
Delage, H., Hadjadj, O. & Ardanouy, E. (in press, 2021). L’Evidence-Based Practice en clinique logopédique. Langage et Pratiques.
Communications :
2021
- SSSR Conference– Society for the Scientific Study of Reading. Annual conference. Interactive paper « The impact of derivational morphology training on reading, spelling and morphological awareness skills in French-speaking 9-10 year-olds ». 13-16 July.
- ICLD 2021: International Conference on Learning Disabilities. Interactive paper « Derivational morphology training improves spelling in school-aged children ». 15-16 July.
- CLOR – Conférence en ligne – Orthophonie & Recherche. Présentation orale « Aide de la morphologie dérivationnelle en orthographe lexicale chez des enfants de primaire »
- Congrès « Entretiens Cliniques d’Orthophonie : les troubles lexicaux de l’enfant à l’adulte » organisé par ORPHEO - Présentation orale : « L’acquisition du lexique orthographique, un véritable casse-tête pour les enfants, pour les orthophonistes et pour les chercheurs. »
2019
- Congrès « Les dyslexies » organisé par Gnosia – Présentation orale « Augustin 7 ans, trouble spécifique du langage écrit, entraînement à la lecture et pratique orthophonique probante »
- Prix du poster de Boeck Supérieur aux 2e journées scientifiques consacrées à la rééducation neurocognitive chez l’enfant - SOFREMNE - Poster « Effet d’une formation professionnelle à la Pratique Orthophonique Probante (POP) sur les performances des patients avec trouble spécifique du langage écrit » -
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Thesis: Learning lexical spelling: The role of derivational morphology
Research interests:
- Learning Disorders
- Reading and spelling disorders
- Lexical spelling development in children with and without disorders
- Components of spelling in adults with and without disorders
- Evidence Based Practice in Speech-Therapy
Education:
- 2019: Certificate of competence in speech-language pathology, University of Toulouse III (Paul Sabatier)
Master's thesis: Ardanouy (2019). Towards a measure of the effectiveness of speech-language rehabilty : Convincing Practice (CP) in the rehabilitation of reading in dyslexia.
Positions:
- 2019 - : PhD Student, University of Geneva
- 2020 - : Speech and language therapist, La Cédille, Geneva
- 2019 - 2020: Speech and language therapist, CMPP, Ville-La-Grand (France)
Teaching:
- Ad hoc lecturer for the university master's degree in speech therapy - Reasoned analysis of written languages
- Lecturer at the Geneva School for Childhood Educators “Oral Language Development Module”
Publications:
Research
Zesiger, P. & Ardanouy, E. (2021). L’efficacité des prises en charge des troubles des apprentissages du langage écrit : que disent les revues systématiques ? A.N.A.E.,173.
Professional journal
Delage, H., Hadjadj, O. & Ardanouy, E. (in press, 2021). L’Evidence-Based Practice en clinique logopédique. Langage et Pratiques.
Communications:
2021
- SSSR Conference– Society for the Scientific Study of Reading. Annual conference. Interactive paper « The impact of derivational morphology training on reading, spelling and morphological awareness skills in French-speaking 9-10 year-olds ». 13-16 July.
- ICLD 2021: International Conference on Learning Disabilities. Interactive paper « Derivational morphology training improves spelling in school-aged children ». 15-16 July.
- CLOR – Online Conference - Speech-Language Pathology & Research. Oral presentation "Help of derivational morphology in lexical spelling in elementary school children".
- Congress " Entretiens Cliniques d’Orthophonie: les troubles lexicaux de l'enfant à l'adulte " organized by ORPHEO - Oral presentation: “The acquisition of the orthographic lexicon, a real headache for children, for speech therapists and for researchers”
2019
- Congress "Dyslexia" organized by Gnosia - Oral presentation "Augustin 7 years old, reading disorder, reading training and EBP".
- De Boeck Supérieur poster award at the 2nd scientific days dedicated to neurocognitive rehabilitation in children - SOFREMNE - Poster " Effect of a professional training in Convincing Practice on the performance of patients with dyslexia ".