Instituts

Face au dynamisme actuel du milieu des affaires, la recherche d’un avantage concurrentiel devient de plus en plus ardue. Les entreprises, petites et grandes, ont besoin de nouveaux outils pour analyser de manière systématique l’écosystème industriel et le comportement des consommateurs, pour comprendre les opportunités et les défis amenés par le virage numérique et pour s’adapter rapidement au changement. La capacité de tirer parti des viviers de connaissances et d’intégrer les idées novatrices provenant d’autres pays et environnements est devenue essentielle pour réussir, alors que des entreprises mettent en place de nouvelles structures d’organisation, mécanismes de coordination et procédures de contrôle, et qu’elles concluent des partenariats avec des acteurs des secteurs public et privé.

L’Institut se penche sur ces questions essentielles en menant des projets de recherche qui s’inspirent des défis concrets que pose le contexte actuel. Il cherche à participer aux discussions avec les entreprises et les décideurs politiques. Ses chercheur-e-s sont mus par la volonté d’ouvrir de nouvelles perspectives et d’élaborer des méthodes rigoureuses, qui font progresser la recherche grâce à des travaux sérieux et stimulants. Ses activités de recherche portent sur le business analytics, le droit des affaires, les sciences de la décision, la gestion des ressources humaines, le management international, le marketing, la gestion des opérations, la stratégie et la durabilité.

 

Sélection de publications

Hildebrand, C., Rudd, M., & Vohs, K. (2018)
Consumer Reactions to Awe: Novel Findings on Openness to Learning and Experiential Creation Outcomes.
Journal of Marketing Research, forthcoming. 

Krefeld-Schwalb, A., Donkin, C., Newell, B.R., & Sheibehenne, B.
Empirical Comparison of The Adjustable Spanner and the Adaptive Toolbox Models of Choice.
Journal of Experimental Psychology, DOI: 10.1037/xlm0000641.

Luger, J., Raisch, S., & Schimmer, M. (2018)
Dynamically Balancing Exploration and Exploitation: The Contingent Benefits of Ambidexterity.
Organization Science, DOI:10.1287/orsc.2017.1189.

Olschewski, S., Rieskamp, J. & Scheibehenne, B. (2018)
Taxing Cognitive Capacities Reduces Choice Consistency rather than Preference: A Model-Based Test.
Journal of Experimental Psychology – General, 147(4),462.484, DOI:10.1037/xge0000403.

Raisch S., Hargrave T.J., Van De Ven A.H. (2018)
The Learning Spiral, A Process Perspective on Paradox.
Journal of Management Studies. DOI:10.1111/joms.12397.

Schad, J., Bansal, P. (2018)
Seeing the Forest and the Trees: How a Systems Perspective Informs Paradox Research.
Journal of Management Studies, DOI: 10.1111/joms.12398.

Schlager, T., Hildebrand, C., Häubl, G., Herrmann, A., & Franke, N. (2018)
Social Customization Systems: Peer Input, Conformity, and Consumers’ Evaluation of Customized Products.
Journal of Management Information Systems
, 35(1), 319-349. DOI:10.1080/07421222.2018.1440763

Schlager, T., Hildebrand, C. (2018)
Focusing On Others Before You Shop: Exposure To Facebook Promotes Conventional Product Configurations.
Journal of the Academy of Marketing Science, DOI: 10.1007/s11747-018-0599-0.

Zimmermann, A., Raisch, S., & Cardinal, L. B. (2018)
Managing Persistent Tensions on the Frontline: A Configurational Perspective on Ambidexterity.
Journal of Management Studies,DOI: 10.1111/joms.12311.

Birkinshaw, J., Ambos, T., & Bouquet, C. (2016)
Boundary Spanning Activities of Corporate HQ. Executives Insights from a Longitudinal Study.
Journal of Management Studies, 54(4), 422–454. DOI: 10.1111/joms.12260

Birkinshaw, J., Zimmermann, A., & Raisch, S. (2016).
How Do Firms Adapt to Discontinuous Change? Bridging the Dynamic Capabilities and Ambidexterity Perspectives.
California Management Review, 58(4), 36–58. DOI: 10.1525/cmr.2016.58.4.36.

Raisch, S., & Tushman, M. L. (2016).
Growing New Corporate Businesses: From Initiation to Graduation.
Organization Science, 27(5), 1237–1257. DOI : 10.1287/orsc.2016.1081

Scheibehenne, B., Jamil, T., & Wagenmakers E. J. (2016).
Bayesian Evidence Synthesis Can Reconcile Seemingly Inconsistent Results: The Case of Hotel Towel Reuse.
Psychological Science, 27(7), 1043–1046. DOI: 10.1177/0956797616644081

 

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THÈSES DE DOCTORAT RÉCENTES

Essays on Voluntary CEO Departure (Darouchi, A. 2020)

The Role of Stakeholder Sentiment in Strategic Decision-Making: a Behavioral Perspective (Nauhaus, S. 2020)

Artificial intelligence in organizations: Strategy and decision making in the digital age (Krakowski, S. 2020)

Relevant Consumer Research: Prediction, explanation and replication (Krefeld-Schwalb, A. 2020) 

Working with Institutional Complexity: A Study of Cross-Sector Partnerships (Karakulak, O. 2019)

Three essays on product defects, recovery effects and quality perception (Catenazzo, G. 2018)

The Role of Different Stakeholders for Sustainable Value Creation (Hiquet, R. 2018)

The Consequences of Mandatory IFRS and Transparency Directive on Synchronicity in EU Markets (Alzebdieh, R. 2017)

L'indépendance d'un intermédiaire financier conduit-elle à une performance accrue en termes de gestion de portefeuilles et de qualité de services ? (Froidevaux, J. 2017)

Understanding Stigma: A Communal Perspective for Overweight Consumers (Sayarh Lebbar, N. 2017)

Competing Demands in Organizations - Understanding and Managing Tensions (Schad, J. 2017)

The Dynamics of Top Management Teams (Ferreira, P. 2016)

Antecedents and Consequences of Workforce Differentiation (Koch, M. 2016)

On the Determinants of Stakeholder Involvement in Value Co-Creation (Brunneder, J. 2015)

From Packing to Dispatching: Supply Chain Optimization Techniques (Respen, J. 2015)

Metaheuristics for Constrained Production Scheduling Problems (Thevenin, S. 2015)


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