À l’occasion de sa venue à Genève pour la remise du Prix Mondial Nessim Habif de l’Université de Genève, l'Unité d’histoire de l’art est heureuse d’accueillir la grande historienne de l’art Griselda Pollock, le mercredi 9 octobre à 19h (Uni Philosophes, Amphi “Jeanne Hersch”- PHIL 201), pour une conférence intitulée :
Feminist Thought, ‘Artworking’ and Critical Humanities in the Dystopic Present
Griselda Pollock
On the occasion of a translation into French, as Maîtresses d‘Autrefois of Old Mistresses: Women, Art & Ideology written 1977-79 but published in 1981, I review 50 years of feminist thought and my own ‘interventions into art’s histories’ in relation to the philosophy and sociology of modernity and the concept of enlightenment. From Kant’s announcement in ‘What is Enlightenment?’ of modernity as rationality and to Foucault’s surprisingly Baudelairean re-reading of Kant’s essay of that modernity in relation to social space, I turn to sociologist Zygmunt Bauman’s linking of modernist rationality to genocidal society in his shattering Modernity and the Holocaust (1989). I ponder the violence, real and psychological that still polices women claiming their human right not only to be safe in public space, but to be acknowledged as public figures: doctors, thinkers, scientists, artists, politicians, activists for planetary survival, or festival attendees. I shall analyse the last 50 years of feminist thought to pose some questions. Not ‘What are women?’ or even ‘What have women created?’ Instead, I ask: ‘Why are there men?’ Can we use this historical—and art historical—perspectives to discern the current deformation—if not the defeat—of feminism? Is the study of the image and sexual difference a means to help us negotiate the crisis not only in the humanities, but for humanity?
Griselda Pollock est Professeure émérite d’histoire sociale et critique de l’art à l’Université de Leeds, où elle a enseigné pendant 44 ans, créant en 1990 un programme unique d’études supérieures sur le féminisme et les arts visuels. Formée au Courtauld Institute of Art de Londres, elle co-fonde en 1973 le Women’s Art History Collective et en 1978, avec Roszika Parker, elle écrit Old Mistresses: Women, Art and Ideology (1981; 4th edition: 2022 Bloomsbury; traduction française: JRP 2024), ouvrage de référence pour l’histoire de l’art et les études féministes. En 2020, elle est lauréate du prestigieux Holberg Prize for Arts, Humanities, Social Sciences, Law, and Theology et en 2023, le CAA (College Arts Associations) lui décerne le Life-time Achievement Award for Writing on Art. Ses principales publications comprennent : Vision and Difference : Feminism, Femininity and Art’s Histories (1988/nouvelle édition : 2022), Looking Back to the Future: Essays on Life, Death and Art (1999), Encounters in the Virtual Feminist Museum: Time, Space and the Archive (2007), Charlotte Salomon in the Theatre of Memory (Yale University Press, 2018). Parmi ses publications les plus récentes : WOMAN IN ART: Helen Rosenau’s ‘Little Book’ of 1944 (Yale University Press, 2023), Feminism, Pedagogy and the Studio: Reflections Across Four Decades London: Sternberg Press 2024, Français et Anglais).Son ouvrage Avant-garde Gambits : Gender and the Color of Art History (1993) a été réédité en 2023 sous le titre On Gauguin.
Le jeudi 10 octobre à 18h30 Centre d’Art Contemporain Genève accueille Griselda Pollock pour une conversation avec Giovanna Zapperi autour de la parution de Maîtresses d’autrefois. Femmes, art et idéologie (312 pages, 20 euros, JRP|Editions, 2024).
En collaboration avec le Département d’histoire de l’art et de musicologie de l’Université de Genève.
Plus d’informations ici : https://centre.ch/fr/events/conversation-booklaunch-avec-griselda-pollock/
12 sept. 2024