Sign languages and linguistics in Geneva (SLLG)

SLLG1.png

(French version below)

SLLG 2021 is a spring/summer school brought to you by the Department of linguistics at the University of Geneva that aims to bring students and scholars from any discipline together in discovering the world of sign languages. For its first edition, the event will feature two block-classes given by Prof. Lara Mantovan and Prof. Anna Cardinaletti from Università Ca' Foscari of Venice, as well as student-oriented workshops by young researchers from the discipline.

The school will consist of two parts, the first being an introductory class given by Lara Mantovan, assistant professor at Università Ca' Foscari in Venice. The class will be held on Zoom from Tuesday, March 2 to Thursday, March 4,  4-6 pm and will consist of the following program:

- Introduction to sign languages: how does the visual modality shape language structure?

- Sign language research: an overview of the main methodological issues and challenges;

- A pragmatic study on the expression of irony in Italian Sign Language (and a follow-up on irony detection).

The class will be given in English. Attendance is completely free but registration is mandatory. Note that the Zoom link will be available for registered participants only; please register by sending an email to David Blunier.

The second part of the school will take place in Geneva from June 28 to July 2 and will consist of a live course by Prof. Anna Cardinaletti from Università Ca' Foscari (Venezia) about sign language acquisition and various satellite workshops by young researchers on various topics, both practical and theoretical:

Cindy van Boven (Universiteit van Amsterdam)

Bastien David (Université de Genève)

Evgeniia Khristoforova (Universiteit van Amsterdam)

Giorgia Zorzi (Universitat Pompeu Fabra, Barcelona)

The spring/summer school is open to all students and scholars alike and does not require any background in linguistics, nor previous knowledge of sign languages. For further information and inscription, please contact David Blunier.

(Version française)

SLLG est une école de printemps/été organisée par le Département de linguistique de l'Université de Genève visant à réunir étudiants, doctorants, chercheurs de toutes les disciplines autour de la découverte du monde de la langue des signes. Pour sa première édition, l'événement propose deux cours-bloc donnés par les Prof. Lara Mantovan et Prof. Anna Cardinaletti de l'Université Ca' Foscari de Venise, ainsi que  des ateliers pratiques à destination des étudiant.es offerts par de jeunes chercheuses de la discipline.

L'école consistera en deux parties: la première est une introduction générale à l'étude linguistique de la langue des signes par la Prof. Lara Mantovan (Université Ca' Foscari, Venise), qui se tiendra sur Zoom du mardi 2 au jeudi 4 mars 2021, de 16 à 18 heures, et dont le programme est le suivant:

- Introduction aux langues des signes. Comment la modalité visuelle façonne-t-elle la structure linguistique?

- La recherche en langue des signes. Un aperçu des principaux enjeux et problèmes méthodologiques;

- Une étude pragmatique de l'expression de l'ironie en Langue des Signes Italienne (et un complément sur la détection de l'ironie).

Les cours seront donnés en anglais et sont complètement gratuits et libres d'accès. L'inscription est obligatoire afin d'obtenir le lien Zoom. Pour s'inscrire, envoyer un email à David Blunier.

La deuxième partie de l'école aura lieu à Genève du 28 juin au 2 juillet et consistera en un cours présentiel donné par la Prof. Anna Cardinaletti (Université Ca' Foscari, Venise) sur l'acquisition de la langue des signes ainsi que de divers ateliers offerts par de jeunes chercheuses de la discipline, à vocation théorique et pratique:

Cindy van Boven (Universiteit van Amsterdam)

Bastien David (Université de Genève)

Evgeniia Khristoforova (Universiteit van Amsterdam)

Giorgia Zorzi (Universitat Pompeu Fabra, Barcelona)

L'école de printemps/été est ouverte à toute personne intéressée, quel que soit son niveau d'étude ou sa discipline, et ne nécessite pas de connaissances préalables en langue des signes ou en linguistique. Pour plus d'informations, contacter David Blunier.

6 février 2021