Nouvelles publications des membres de notre unité
Métaphores : une porte d'entrée pour accéder à la richesse du raisonnement clinique des médecins généralistes.
Julia Sader, Sarah Cairo Notari, Matteo Coen, Claire Ritz, Nadia Bajwa, Mathieu Nendaz, et Marie-Claude Audétat, janvier 2022
Lien vers l'article:
Sader et al 2022 Métaphores une porte d'entrée.pdf
Students’ intentions to practice primary care are associated with their motives to become doctors: a longitudinal study
Eva Pfarrwaller, Lionel Voirol, Giovanni Piumatti, Mucyo Karemera, Johanna Sommer, Margaret W. Gerbase, Stéphane Guerrier & Anne Baroffio, 2022
Lien vers l'article:
Mythes classiques et moins classiques en éducation médicale, et au-delà…
https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2021/05/pmed210053/pmed210053.html
https://doi.org/10.1051/pmed/2021024
Geneva medical students increasingly identify primary care physicians as role models after introduction of a compulsory clerkship
Lien vers l'article:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13814788.2021.1999925
Pathways to performance in undergraduate medical students: role of conscientiousness and the perceived educational environment.
Stéphanie Schrempft, Giovanni Piumatti, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2021
Lien vers l'article :
Adéquation des soins en fin de vie : l'apport des soins palliatifs en médecine aiguë
Leçon de la Docteure Monica Escher dans le cadre de sa nomination à la fonction de professeure associée au Département de réadaptation et gériatrie, 2021
Lien vers l'enregistrement:
https://mediaserver.unige.ch/play/151836
And if we had to do it all over again, would we send medical students to the emergency departments during a pandemic? Lessons learned from the COVID-19 outbreak.
Thierry Pelaccia, Jean Sibilia, Élodie Fels, Lucas Gauer, Audrey Musanda, François Severac & Milena Abbiati, 2021
Lien vers l'article (Internal and Emergency Medicine) :
https://link.springer.com/article/10.1007/s11739-020-02629-0
Lien vers les articles de presse :
https://revue-presse.unige.ch/files/articles/2021-02-04/234998551.pdf
Risk of reinfection after seroconversion to SARS-CoV-2: A population-based propensity-score matched cohort study
Leidi A, Koegler F, Dumont R, Dubos R, Zaballa ME, Piumatti G, Coen M, Berner A, Darbellay Farhoumand P, Vetter P, Vuilleumier N, Kaiser L, Courvoisier D, Azman AS, Guessous I, Stringhini S; SEROCoV-POP study group. Risk of reinfection after seroconversion to SARS-CoV-2: A population-based propensity-score matched cohort study. Clin Infect Dis, 2021
Lien vers l'article :
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.19.21253889v1.full
Psychological health and cardiovascular disease : interdependency and therapeutic opportunities
Assouline-Reinmann M, Chytas V, Coen M, Prada P, Degrauwe S. Corpus sanum in mente sana : stratégies de promotion de la santé psychique en cas de pathologie cardiovas [Psychological health and cardiovascular disease : interdependency and therapeutic opportunities]. Rev Med Suisse, 2021
Lien vers l'article :
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34042336/
COVID-19-related acute encephalopathy: physiopathological hypothesis
Uginet M, Stancu P, Bridel C, Serratrice J, Lalive PH, Coen M. Encéphalopathie aiguë et Covid-19: hypothèses physiopathologiques [COVID-19-related acute encephalopathy: physiopathological hypothesis]. Rev Med Suisse, 2021
Lien vers l'article :
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33908716/
Gastrointestinal Amyloidosis in Biclonal Gammopathy
Coen M, Bornand A, Samii K, Koegler F, Serratrice J. Gastrointestinal Amyloidosis in Biclonal Gammopathy. Clin Lymphoma Myeloma Leuk, 2021
Lien vers l'article :
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33785295/
Relationship between self-reported cognitive and behavioural empathy among medical students
Christina Cronauer Klöckner, Margaret W.Gerbase, MathieuNendaz, AnneBaroffio, Noelle Perron Junod, 2021
https://doi.org/10.1016/j.pec.2021.07.053
Trajectories of learning approaches during a full medical curriculum: impact on clinical learning outcomes
Giovanni Piumatti, Sissel Guttormsen, Barbara Zurbuchen, Milena Abbiati, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2021
https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-021-02809-2#Sec17
Development and Cross-National Validation of a French Version of the Jefferson Scale of Empathy for Students
Margaret W. Gerbase, Marie-Paule Gustin, Nadia Bajwa, Milena Abbiati, Anne Baroffio, 2021
https://doi.org/10.1177/01632787211033330
Reforms in medical education: Lessons learnt from Kyrgyzstan
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/16549716.2021.1944480
Online Synchronous Clinical Communication Training During the Covid-19 Pandemic.
Noelle Junod Perron, Melissa Dominicé Dao, Arabelle Rieder, Johanna Sommer, Marie-Claude Audétat, 2020
Lien vers l'article :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7769081/
Examen clinique objectif structuré (ECOS) formatif avec patient simulé et rétro-action par un pair en visioconférence.
, , ,
Lien vers l'article :
https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/first/pmed200024/pmed200024.html
Script Covid.
Matteo Coen, Julia Sader, 2020
Lien vers le colloque :
https://mediaserver.unige.ch/play/141080
Motivational factors influencing student intentions to practise in underserved areas.
Etude nationale sur les facteurs qui motivent (ou pas) le choix de pratiquer dans des zones en pénurie de médecins.
Milena Abbiati, Georges Savoldelli, Anne Baroffio, Nadia Bajwa, 2020
Lien vers l'article :
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/medu.14063
Patterns of Change in Approaches to Learning and Their Impact on Academic Performance Among Medical Students : Longitudinal Analysis.
Piumatti, Milena Abbiati, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2020
Lien vers l'article :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10401334.2020.1814295
Le déploiement de la formation à distance au sein des facultés de médecine dans le contexte de la crise sanitaire liée à la COVID-19 : et après ?
Lien vers l'article :
https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/full_html/2020/04/pmed200092/pmed200092.html
Étudier la médecine humaine à l’Université de Genève: Un programme d’études intégré et innovant
Lien vers l'article :
https://archive-ouverte.unige.ch/unige:142447
Transition vers une formation à distance pour les professionnels de santé en temps de COVID-19 : du scénario pédagogique à une analyse SWOT
, , ,
Lien vers l'article :
https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2020/04/pmed200067/pmed200067.html
10 juin 2020