News

Nouvelles publications des membres de notre unité

 

Métaphores : une porte d'entrée pour accéder à la richesse du raisonnement clinique des médecins généralistes.

Julia Sader, Sarah Cairo Notari, Matteo Coen, Claire Ritz, Nadia Bajwa, Mathieu Nendaz, et Marie-Claude Audétat, janvier 2022

Lien vers l'article:

Sader et al 2022 Métaphores une porte d'entrée.pdf

 

Students’ intentions to practice primary care are associated with their motives to become doctors: a longitudinal study

Eva Pfarrwaller, Lionel Voirol, Giovanni Piumatti, Mucyo Karemera, Johanna Sommer, Margaret W. Gerbase, Stéphane Guerrier & Anne Baroffio, 2022

Lien vers l'article:

Students’ intentions to practice primary care are associated with their motives to become doctors: a longitudinal study | BMC Medical Education | Full Text (biomedcentral.com)

 

Mythes classiques et moins classiques en éducation médicale, et au-delà…

 
Lien vers l'article:

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2021/05/pmed210053/pmed210053.html

https://doi.org/10.1051/pmed/2021024

 

Geneva medical students increasingly identify primary care physicians as role models after introduction of a compulsory clerkship

 

Lien vers l'article:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13814788.2021.1999925

 

 

Pathways to performance in undergraduate medical students: role of conscientiousness and the perceived educational environment.

Stéphanie Schrempft, Giovanni Piumatti, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2021

Lien vers l'article :

Pathways to performance in undergraduate medical students: role of conscientiousness and the perceived educational environment | SpringerLink

 

Adéquation des soins en fin de vie : l'apport des soins palliatifs en médecine aiguë

Leçon de la Docteure Monica Escher dans le cadre de sa nomination à la fonction de professeure associée au Département de réadaptation et gériatrie, 2021

Lien vers l'enregistrement:

https://mediaserver.unige.ch/play/151836

 

And if we had to do it all over again, would we send medical students to the emergency departments during a pandemic? Lessons learned from the COVID-19 outbreak.

Thierry Pelaccia,  Jean Sibilia, Élodie Fels, Lucas Gauer, Audrey Musanda, François Severac & Milena Abbiati, 2021

Lien vers l'article (Internal and Emergency Medicine) :

https://link.springer.com/article/10.1007/s11739-020-02629-0

Lien vers les articles de presse :

https://revue-presse.unige.ch/files/articles/2021-02-04/234998551.pdf

https://www.lemonde.fr/societe/article/2021/01/22/crise-sanitaire-les-etudiants-en-medecine-volontaires-dans-les-hopitaux-moins-touches-par-l-anxiete_6067283_3224.html

 

Risk of reinfection after seroconversion to SARS-CoV-2: A population-based propensity-score matched cohort study

Leidi A, Koegler F, Dumont R, Dubos R, Zaballa ME, Piumatti G, Coen M, Berner A, Darbellay Farhoumand P, Vetter P, Vuilleumier N, Kaiser L, Courvoisier D, Azman AS, Guessous I, Stringhini S; SEROCoV-POP study group. Risk of reinfection after seroconversion to SARS-CoV-2: A population-based propensity-score matched cohort study. Clin Infect Dis, 2021

Lien vers l'article :

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.19.21253889v1.full

 

Psychological health and cardiovascular disease : interdependency and therapeutic opportunities

Assouline-Reinmann M, Chytas V, Coen M, Prada P, Degrauwe S. Corpus sanum in mente sana : stratégies de promotion de la santé psychique en cas de pathologie cardiovas [Psychological health and cardiovascular disease : interdependency and therapeutic opportunities]. Rev Med Suisse, 2021

Lien vers l'article :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34042336/

 

COVID-19-related acute encephalopathy: physiopathological hypothesis

Uginet M, Stancu P, Bridel C, Serratrice J, Lalive PH, Coen M. Encéphalopathie aiguë et Covid-19: hypothèses physiopathologiques [COVID-19-related acute encephalopathy: physiopathological hypothesis]. Rev Med Suisse, 2021

Lien vers l'article :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33908716/

 

Gastrointestinal Amyloidosis in Biclonal Gammopathy

Coen M, Bornand A, Samii K, Koegler F, Serratrice J. Gastrointestinal Amyloidosis in Biclonal Gammopathy. Clin Lymphoma Myeloma Leuk, 2021

Lien vers l'article :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33785295/

 

Relationship between self-reported cognitive and behavioural empathy among medical students

Christina Cronauer Klöckner, Margaret W.Gerbase, MathieuNendaz, AnneBaroffio, Noelle Perron Junod, 2021

https://doi.org/10.1016/j.pec.2021.07.053

 

Trajectories of learning approaches during a full medical curriculum: impact on clinical learning outcomes

Giovanni Piumatti, Sissel Guttormsen, Barbara Zurbuchen, Milena Abbiati, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2021

https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-021-02809-2#Sec17

 

Development and Cross-National Validation of a French Version of the Jefferson Scale of Empathy for Students

, , , ,

https://doi.org/10.1177/01632787211033330

 

Reforms in medical education: Lessons learnt from Kyrgyzstan

 

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/16549716.2021.1944480

 

Online Synchronous Clinical Communication Training During the Covid-19 Pandemic.

Noelle Junod Perron, Melissa Dominicé Dao, Arabelle Rieder, Johanna Sommer, Marie-Claude Audétat, 2020

Lien vers l'article :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7769081/

 

Examen clinique objectif structuré (ECOS) formatif avec patient simulé et rétro-action par un pair en visioconférence.

Véronique Meister, Noëlle Junod Perron, Frédéric Geoffroy, Adeline Paignon, 2020

Lien vers l'article :

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/first/pmed200024/pmed200024.html

 

Script Covid.

Matteo Coen, Julia Sader, 2020

Lien vers le colloque :

https://mediaserver.unige.ch/play/141080

 

Motivational factors influencing student intentions to practise in underserved areas.

Etude nationale sur les facteurs qui motivent (ou pas) le choix de pratiquer dans des zones en pénurie de médecins.

Milena Abbiati, Georges Savoldelli, Anne Baroffio, Nadia Bajwa, 2020

Lien vers l'article :

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/medu.14063

 

Patterns of Change in Approaches to Learning and Their Impact on Academic Performance Among Medical Students : Longitudinal Analysis.

Piumatti, Milena Abbiati, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2020

Lien vers l'article :

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10401334.2020.1814295

 

Le déploiement de la formation à distance au sein des facultés de médecine dans le contexte de la crise sanitaire liée à la COVID-19 : et après ?

Thierry Pelaccia, Anne Demeester, Bernard Charlin, Jean-François Denef, Rémi Gagnayre, Hubert Maisonneuve, Ahmed Moussa, Mathieu Nendaz, 2020

Lien vers l'article :

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/full_html/2020/04/pmed200092/pmed200092.html

 

Étudier la médecine humaine à l’Université de Genève: Un programme d’études intégré et innovant

Mathieu Nendaz, Olivier Hartley, Marc Chanson, Georges Louis Savoldelli, 2020

Lien vers l'article :

https://archive-ouverte.unige.ch/unige:142447

 

Transition vers une formation à distance pour les professionnels de santé en temps de COVID-19 : du scénario pédagogique à une analyse SWOT

Daniel Scherly, Mathieu Nendaz, Géraldine Bouvet, Marie-Claude Audétat, Anne Baroffio, 2020

Lien vers l'article :

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2020/04/pmed200067/pmed200067.html

 

 

 

10 juin 2020

News