News

Nouvelles publications des membres de notre unité

  • Le syllabus de cours, un instrument au service de l’apprentissage et de l’enseignement

Peltier, Claire;Crovello, Hugo;Mirbel, Isabelle

Lien vers l'article 

  • Simulation-based education and training in anaesthesia during residency in Europe: where are we now?: A survey conducted by the European Society of Anaesthesiology and Intensive Care Simulation Committee

Savoldelli GL, Østergaard D.

Lien vers l'article 

  • Integration of simulation-based education in anaesthesiology specialist training: Synthesis of results from an Utstein Meeting

Savoldelli GL, Burlacu CL, Lazarovici M, Matos FM, Østergaard D

Lien vers l'article 

  • Exploring Medical Career Choice to Better Inform Swiss Physician Workforce Planning: Protocol for a National Cohort Study

Abbiati M, Nendaz MR, Cerutti B, Brodmann Mäder M, Spinas GA, Vicente Alvarez D, Teodoro D, Savoldelli GL, Bajwa NM

Lien vers l'article 

  • Chapitre 17 de la parution : Les difficultés de raisonnement clinique)

In : Ratté R., Thériault J., Collin I.,Cauchon M., Démarche clinique - Raisonnement clinique, examen physique, entrevue médicale. Presses Université Laval, 3ème édition, (3ème trimestre 2023), p 785-800.

Audétat M-C. Caire-Fon N.

  • Chapitre dans la parution : Un professionnel de santé qui résout efficacement les problèmes : le raisonnement clinique

In: Collectif : Comment mieux former et évaluer les étudiants en médecine et en sciences de la santé ? Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur.  2ème édition (Octobre 2023) 296 pages

Faucher C., Pelaccia T., Audétat M-C., Nendaz M., Charlin B.

  • GP’s clinical reasoning in the context of multimorbidity:beyond the perception of an intuitive approach

Sader J., Diana A., Coen M., Nendaz M., Audétat M-C.

Lien vers l'article 

  • Association between burnout and stigma in physicians.

Favre S, Bajwa NM, Dominicé Dao M, Audétat Voirol MC, Nendaz M, Junod Perron N, Perneger T, Richard-Lepouriel H

Lien vers l'article 

  • Intentions pédagogiques et perceptions d’un dispositif de formation médiatisée : analyse de réception médiatique d’un MOOC à visée professionnalisante

Peltier C., Campion B., Wurth S., Moussa MA., Maisonneuve H., Audétat M-C.

Lien vers l'article 

  • Development of complex pedagogical competencies and reflexivity in clinical teachers via distance learning

Wurth S., Maisonneuve H., Moussa M.A., Campion B., Caire Fon N., Peltier C., Audétat M-C

Lien vers l'article

  • Exploring Medical Career Choice to Better Inform Swiss Physician Workforce Planning: Protocol for a National Cohort Study.

Abbiati M, Nendaz MR, Cerutti B, Brodmann Mäder M, Spinas GA, Vicente Alvarez D, Teodoro D, Savoldelli GL, Bajwa NM.

Lien vers l'article

  • Perceptions of and Preferences for Telemedicine Use Since the Early Stages of the COVID-19 Pandemic: Cross-Sectional Survey of Patients and Physicians.

Mazouri-Karker S, Lüchinger R, Braillard O, Bajwa N, Achab S, Hudelson P, Dominicé Dao M, Junod Perron N.

Lien vers l'article

  • Validity Evidence of A Screening Tool for Early Detection of Clinical Crisis-Related Anxiety Amongst Medical Students.

Abbiati M, Severac F, Bajwa N, Sibilia J, Pelaccia T.

Lien vers l'article

  • Formative assessments during COVID-19 pandemic: an observational study on performance and experiences of medical students

Vanessa Lavallard, Bernard Cerutti, Marie-Claude Audétat-Voirol, Barbara Broers, Julia Sader, Annick Galetto-Lacour, Stéphane Hausmann, Georges L. Savoldelli, Mathieu Nendaz, Monica Escher

Lien vers l'article

  • What Feedback Content Do Clinical Teachers Address During OSTEs?

Lüchinger, R., Coen, M., Bréchet-Bachmann, A.-C., De Oliveira, S., Richard-Lepouriel, H., & Junod Perron, N.

Lien vers l'article

  • French-speaking Swiss physician’s perceptions and perspectives regarding their competencies and training need in leadership and management: a mixed-methods study

Lüchinger, R., Audétat, M.-C., Bajwa, N., Bréchet-Bachmann, A.-C., Guessous, I., Richard-Lepouriel, H., Dominicé Dao, M., & Junod Perron, N.

Lien vers l'article ​​​

  • Métaphores : une porte d'entrée pour accéder à la richesse du raisonnement clinique des médecins généralistes.

Julia Sader, Sarah Cairo Notari, Matteo Coen, Claire Ritz, Nadia Bajwa, Mathieu Nendaz, et Marie-Claude Audétat

Lien vers l'article

  • Students’ intentions to practice primary care are associated with their motives to become doctors: a longitudinal study

Eva Pfarrwaller, Lionel Voirol, Giovanni Piumatti, Mucyo Karemera, Johanna Sommer, Margaret W. Gerbase, Stéphane Guerrier & Anne Baroffio, 2022

Lien vers l'article:

Students’ intentions to practice primary care are associated with their motives to become doctors: a longitudinal study | BMC Medical Education | Full Text (biomedcentral.com)

  • Mythes classiques et moins classiques en éducation médicale, et au-delà…

https://doi.org/10.1051/pmed/2021024

  •  Geneva medical students increasingly identify primary care physicians as role models after introduction of a compulsory clerkship
  • Pathways to performance in undergraduate medical students: role of conscientiousness and the perceived educational environment.

Stéphanie Schrempft, Giovanni Piumatti, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2021

Lien vers l'article :

Pathways to performance in undergraduate medical students: role of conscientiousness and the perceived educational environment | SpringerLink

  • Adéquation des soins en fin de vie : l'apport des soins palliatifs en médecine aiguë

Leçon de la Docteure Monica Escher dans le cadre de sa nomination à la fonction de professeure associée au Département de réadaptation et gériatrie, 2021

Lien vers l'enregistrement

  • And if we had to do it all over again, would we send medical students to the emergency departments during a pandemic? Lessons learned from the COVID-19 outbreak.

Thierry Pelaccia,  Jean Sibilia, Élodie Fels, Lucas Gauer, Audrey Musanda, François Severac & Milena Abbiati, 2021

Lien vers l'article (Internal and Emergency Medicine) :

https://link.springer.com/article/10.1007/s11739-020-02629-0

Lien vers les articles de presse :

https://revue-presse.unige.ch/files/articles/2021-02-04/234998551.pdf

https://www.lemonde.fr/societe/article/2021/01/22/crise-sanitaire-les-etudiants-en-medecine-volontaires-dans-les-hopitaux-moins-touches-par-l-anxiete_6067283_3224.html

  • Risk of reinfection after seroconversion to SARS-CoV-2: A population-based propensity-score matched cohort study

Leidi A, Koegler F, Dumont R, Dubos R, Zaballa ME, Piumatti G, Coen M, Berner A, Darbellay Farhoumand P, Vetter P, Vuilleumier N, Kaiser L, Courvoisier D, Azman AS, Guessous I, Stringhini S; SEROCoV-POP study group. Risk of reinfection after seroconversion to SARS-CoV-2: A population-based propensity-score matched cohort study. Clin Infect Dis, 2021

Lien vers l'article :

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.19.21253889v1.full

  • Psychological health and cardiovascular disease : interdependency and therapeutic opportunities

Assouline-Reinmann M, Chytas V, Coen M, Prada P, Degrauwe S. Corpus sanum in mente sana : stratégies de promotion de la santé psychique en cas de pathologie cardiovas [Psychological health and cardiovascular disease : interdependency and therapeutic opportunities]. Rev Med Suisse, 2021

Lien vers l'article :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34042336/

  • COVID-19-related acute encephalopathy: physiopathological hypothesis

Uginet M, Stancu P, Bridel C, Serratrice J, Lalive PH, Coen M. Encéphalopathie aiguë et Covid-19: hypothèses physiopathologiques [COVID-19-related acute encephalopathy: physiopathological hypothesis]. Rev Med Suisse, 2021

Lien vers l'article :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33908716/

  • Gastrointestinal Amyloidosis in Biclonal Gammopathy

Coen M, Bornand A, Samii K, Koegler F, Serratrice J. Gastrointestinal Amyloidosis in Biclonal Gammopathy. Clin Lymphoma Myeloma Leuk, 2021

Lien vers l'article :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33785295/

Relationship between self-reported cognitive and behavioural empathy among medical students

Christina Cronauer Klöckner, Margaret W.Gerbase, MathieuNendaz, AnneBaroffio, Noelle Perron Junod, 2021

https://doi.org/10.1016/j.pec.2021.07.053

  • Trajectories of learning approaches during a full medical curriculum: impact on clinical learning outcomes

Giovanni Piumatti, Sissel Guttormsen, Barbara Zurbuchen, Milena Abbiati, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2021

https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-021-02809-2#Sec17

 Development and Cross-National Validation of a French Version of the Jefferson Scale of Empathy for Students

, , , ,

https://doi.org/10.1177/01632787211033330

  • Reforms in medical education: Lessons learnt from Kyrgyzstan
  • Online Synchronous Clinical Communication Training During the Covid-19 Pandemic.

Noelle Junod Perron, Melissa Dominicé Dao, Arabelle Rieder, Johanna Sommer, Marie-Claude Audétat, 2020

Lien vers l'article :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7769081/

  • Examen clinique objectif structuré (ECOS) formatif avec patient simulé et rétro-action par un pair en visioconférence.

Véronique Meister, Noëlle Junod Perron, Frédéric Geoffroy, Adeline Paignon, 2020

Lien vers l'article :

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/first/pmed200024/pmed200024.html

  • Script Covid.

Matteo Coen, Julia Sader, 2020

Lien vers le colloque :

https://mediaserver.unige.ch/play/141080

  • Motivational factors influencing student intentions to practise in underserved areas.

Etude nationale sur les facteurs qui motivent (ou pas) le choix de pratiquer dans des zones en pénurie de médecins.

Milena Abbiati, Georges Savoldelli, Anne Baroffio, Nadia Bajwa, 2020

Lien vers l'article :

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/medu.14063

  • Patterns of Change in Approaches to Learning and Their Impact on Academic Performance Among Medical Students : Longitudinal Analysis.

Piumatti, Milena Abbiati, Margaret W. Gerbase, Anne Baroffio, 2020

Lien vers l'article :

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10401334.2020.1814295

  • Le déploiement de la formation à distance au sein des facultés de médecine dans le contexte de la crise sanitaire liée à la COVID-19 : et après ?

Thierry Pelaccia, Anne Demeester, Bernard Charlin, Jean-François Denef, Rémi Gagnayre, Hubert Maisonneuve, Ahmed Moussa, Mathieu Nendaz, 2020

Lien vers l'article :

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/full_html/2020/04/pmed200092/pmed200092.html

  • Étudier la médecine humaine à l’Université de Genève: Un programme d’études intégré et innovant

Mathieu Nendaz, Olivier Hartley, Marc Chanson, Georges Louis Savoldelli, 2020

Lien vers l'article :

https://archive-ouverte.unige.ch/unige:142447

  • Transition vers une formation à distance pour les professionnels de santé en temps de COVID-19 : du scénario pédagogique à une analyse SWOT

Daniel Scherly, Mathieu Nendaz, Géraldine Bouvet, Marie-Claude Audétat, Anne Baroffio, 2020

Lien vers l'article :

https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2020/04/pmed200067/pmed200067.html

10 juin 2020

News