Projets de coopération Swissuniversities - P7

More inclusion and diversity in academic leadership is essential to bring forward new ideas and innovative approaches, and to solve the complex challenges that decision-makers face today.

Although the number of women leaders has been increasing over the last years, women continue to be under-represented at the top management level in academia in Europe. To address this imbalance, in 2018 we started the first Swiss leadership initiative for women professors aiming to undertake academic leadership roles at institutional level.

Based on its evaluation and positive feedback, we plan to develop further this nationwide cooperation program with the goal to increase the number of women in the academic leadership pipeline and to ensure they are best prepared for these roles. Thus, we aim to deliver an optimally tailored leadership program for another 60 female professors from all research disciplines, with diverse leadership experiences, academic ages, nationalities, from all Swiss universities.

The new H.I.T. Program will include innovations at several levels: organization, format, structure and content. Professional networking will be a key component of the program, in addition to senior leadership training, coaching and (peer-) mentoring. Throughout the program, we will build up a unique professional network of female leaders at national level.

Project conducted by Universität Zürich (Leading House), Universität Basel, Universität Bern, Université de Fribourg, Universität St. Gallen, Université de Genève, Université de Lausanne, EPFL, Universität Luzern, Université de Neuchâtel, Università della Svizzera italiana, ETHZ

 

>>> More information

L'initiative "Better Science – La culture académique du 21e siècle" appelle à repenser le paradigme actuel de quantification du travail scientifique en vue d'une plus grande durabilité, diversité, inclusion et égalité des chances dans le milieu académique. Au niveau universitaire, l'initiative exige la qualité dans un sens holistique plutôt que la quantité et la rapidité. Ainsi, ce projet s'inscrit dans une démarche relevant du premier domaine d'action (DIC dans les stratégies, les structures et les processus). L'initiative Better Science, lancée au semestre d'automne 2020 par un groupe de chercheuses et chercheurs de toute la Suisse, a pour objectif de briser les tendances actuelles dans le domaine de la science et d'établir une nouvelle culture scientifique. Seul un mouvement qui soit initié à la fois par la pratique et par des décisions prises en haut de la pyramide permettra d'atteindre cet objectif. C'est pour cette raison que l'initiative veut inclure le plus large éventail d'acteurs : étudiant-es, doctorant-es, post-docs, professeur-e-, doyen-nes et personnel administratif d'un grand nombre d'universités y sont représentés au même titre que les responsables d'institutions de la politique scientifique. Better Science vise à faire bouger les lignes académiques : vers plus de qualité et moins de quantité, vers plus de diversité, d'inclusion et d'égalité des chances. Cet objectif ne peut être atteint que si tous les membres de l'université abordent le sujet, travaillent en réseau et échangent des idées. Un premier jalon vient déjà d'être posé : le site internet de l'initiative, www.betterscience.ch, est désormais en ligne. 

Un projet mené par UniBE (Leading House), HSG, UniGE, UniLU, ZHDK, FHNW.

>>> + d'infos

>>> Site Better Science

Le harcèlement sexuel reste un sujet virulent dans les hautes écoles suisses et préoccupe à la fois les étudiant-es et les collaborateurs/trices. Tandis que les centres d’accueil et la situation juridique fournissent une orientation pour la réaction aux incidents, les mesures de prévention inclusives à l’échelle nationale manquent.

Pourtant, en tant que lieux d’apprentissage et de travail, les hautes écoles suisses assument une grande responsabilité dans le cadre de la protection contre le harcèlement sexuel. Certaines d’entre elles ont déjà introduit l’idée d’une journée nationale contre le harcèlement sexuel aux hautes écoles suisses.

Il s’agit désormais de coordonner conjointement cette journée nationale et de l’établir sur le long terme. Une présence collective autour du 23 mars aurait pour but une sensibilisation préventive. Dans un tel cadre, les hautes écoles suisses peuvent agir à l’unisson et compléter la campagne avec un travail pédagogique et en augmentant la visibilité des centres d’accueil.

Le projet se compose de deux organes de coordination qui gèrent le réseau de partenaires institutionnels et organisent leur réunion annuelle. De plus, ils conçoivent un kit de communication ainsi qu’une liste d’activités, assurant ainsi une présence médiatique unie.

Projet mené par UniLU (Leading House), UniBE, UniFR, UniGE, UniNE, UZH.

>>> + d'infos

Promoting spin-off activities of female academics
 

This collaborative project of the Federal Institutes of Technology at Zurich (ETHZ) and Lausanne (EPFL), the Paul Scherrer Institute, the Universities of Zurich, Basel, Bern and Geneva, as well as the Swiss universities of applied sciences in Western (HES-SO), Southern (SUPSI) and Northwestern Switzerland (FHNW) aims at promoting equal opportunities in the field of spin-off activities by setting a specific focus on women.

>>> Website

D'après l'Office fédéral de la statistique, le nombre d'étudiant-es qui accèdent à l'enseignement tertiaire aurait doublé en Suisse depuis 2000, alors que celui des étudiant-es avec un handicap a diminué et reste le plus bas par rapport à d'autres groupes de personnes, notamment les personnes d’origine étrangère (Office fédéral de la statistique, 2017). Ce faible taux de pénétration s’expliquerait, entre autres, par la difficulté d'accéder aux informations.

Depuis 2004, l'accessibilité de l'information est pourtant une exigence légale en Suisse pour tous les domaines de la vie, avec l'adoption de la Loi fédérale sur l’élimination des inégalités frappant les personnes handicapées (LHand), ainsi que la ratification en 2014 par la Suisse de la Convention relative aux droits des personnes handicapées des Nations Unies.

Ce projet vise à comprendre les barrières auxquelles sont confronté-es les utilisateurs/trices des sites web des Hautes écoles. Conformément aux recommandations de la nouvelle version de la norme d’accessibilité des sites web eCH-0059, il propose des solutions concrètes, linguistiques et techniques, pour intégrer la langue facile à lire et à comprendre (FALC) et la langue des signes dans les sites web des Hautes écoles, notamment des bonnes pratiques (linguistiques et techniques), des outils, des corpus et du matériel pédagogique.

Les bonnes pratiques pour la création des sites web seront établies sur la base des pratiques actuelles sur le web, ainsi que d’enquêtes sur les besoins des différents groupes cibles. Celles-ci serviront à créer un site web pilote qui intégrera la langue facile et la langue des signes et sera la vitrine du projet. Les bonnes pratiques, y inclus les méthodes et outils, seront mises à disposition de toutes les personnes impliquées dans la création de contenu web. Du matériel pédagogique sera réalisé pour l’enseignement des bonnes pratiques, ainsi que pour la traduction vers le FALC et la langue des signes.

Projet mené par UniGE (Leading House), HES-SO Valais-Wallis

L’un des plus grands défis auxquels sont confrontées les facultés de médecine aujourd'hui est de faire face au manque de cadres académiques qualifié-es. Bien que les femmes constituent depuis longtemps la majorité parmi les étudiants, la proportion de femmes professeures en médecine reste très bas.

Par rapport aux sciences naturelles et économiques, les deux autres disciplines présentant un écart important entre femmes et hommes au niveau du professorat, le parcours académique en médecine est particulièrement complexe : non seulement il est nécessaire de concilier la recherche et la vie privée, mais aussi l’activité clinique. En même temps, une grande partie des futurs médecins, femmes et hommes, n’aspirent plus à un emploi à temps plein. Il est de plus en plus difficile de pourvoir les postes de cadre académique en médecine. En particulier avec les femmes.

Les facultés de médecine ont reconnu le problème et s’efforcent de promouvoir l’égalité des chances et la diversité au sein de la relève académique. En plus des approches individuelles, elles tentent également de promouvoir l’égalité des chances dans les carrières par le biais de changements structurels. Contrairement aux mesures de soutien individuel, les mesures structurelles sont moins connues et plus susceptibles de susciter des résistances. Elles sont donc souvent plus difficiles à mettre en place.

Toutefois, ce sont précisément ces mesures institutionnelles qui sont les plus efficaces. C’est là qu’intervient la proposition de ce projet. 

Projet mené par UZH (CHESS) (Leading House), UniBE, UniBS, UniGE, Unil.

>>> + d'informations

In the recent years, Swiss HEIs have increasingly taken measures to enhance diversity and equal opportunities at their respective institutions. Currently, they primarily focus on gender equality and disability issues. It is the aim of the P-7 call on «Equal Opportunities and University Development» 2021-2024 to broaden the term of diversity by further aspects like socio-economic characteristics, cultural and linguistic heterogeneity or migration.

The submitted cooperation project addresses these aspects and contributes to a broader understanding of diversity at HEIs. Several Swiss HEIs host refugee programs aiming to foster the HEI-integration of refugee students and scholars. With this, they answer to the specific needs of a particularly vulnerable population facing several hurdles regarding HEI-integration.

Additionally, they contribute to the UN-Sustainable Development Goal (SDG) no. 4 requiring an «inclusive and equitable quality education» and «lifelong learning opportunities for all». These programs can also be settled within the context of the recently introduced national integration agenda for refugees that puts a special focus on the education of refugees according to their potential. Yet many of the existing refugee support initiatives at Swiss HEIs are not or only partly embedded in the respective administrations and are hardly recognized by the stakeholders in the field of asylum and integration.

Both, UZH and UNIGE, have refugee projects that belong to the most diversified and most well-connected projects of their kind. Moreover, the two universities maintain a close strategic partnership. Together with their project partners, which each have a specific expertise in the fields of mentoring, refugee education and refugee integration, they thus plan to set up two regional hubs of expertise on the integration of refugee students and researchers in Zurich and in Geneva. These hubs are managed by UZH and UNIGE and include the project partners as members of the regional boards. All project partners are also represented in the national assembly, which functions as a sounding board and ensures national coordination. Within the framework of the cooperation project, it is planned to invest in the capacity building of HEI-staff and regular students, and to foster the knowledge transfer among not only the project partners but also further relevant stakeholders in HEI and in the field of asylum and integration. Finally, the Scholars at Risk Network Switzerland that safeguards academic freedom and protects researchers under threat, shall be reinforced in order to promote the HEI-integration of refugee researchers.

Project conducted by UZH/UniGE (Leading House), IHEID, HES-SO, ZHDK, ZFH, UniLU.

>>> more information

It is established that sex and gender integration into medical curricula contributes to reducing health inequalities produced within the health system. The new federal learning objectives for medical education (PROFILES) include sex and gender dimensions at various levels (general objectives, professional activities, clinical situations). This project aims to guide and support the integration of these objectives in the Swiss medical and nursing schools. It is a joint project developed by 6 medical schools (Lausanne, Zürich, Geneva, Fribourg, Bern, Basel) and one nursing school (University of Applied Sciences of Southern Switzerland, SUPSI-DEASS) in Switzerland. It includes two main activities: 1) the development of a structural concept for integration of sex and gender dimensions in medicine and of a core curriculum including specific teaching/learning materials; 2) the creation of a platform to share resources, namely teaching materials, pedagogical tools and literature reviews. The project aims at involving a range of stakeholders to foster endorsement and sustainability towards a culture of change in each university. Monitoring of activities and communication (internal and external) around the concept, reached milestones and project outcomes will be continuous. Given the magnitude of the task and the unequal and limited resources available in each university, we identified the need to pool resources, efforts and strategies across universities. Defining common goals and jointly developing educational material and strategies will ensure a successful and powerful integration of sex and gender in the Swiss medical curriculum. Through this synergistic approach, the quality of education will be enhanced, and ultimately patients will benefit from a better quality of care. This project contributes to the strengthening of social justice and the transformation of detrimental stereotypes and norms. The integration concept will include considerations of the intersection between gender and broader diversity, as well as social determinants of health. This project groups most Swiss universities, giving it a national visibility. The inclusion of new partners – medical schools, but also other health professions – is planned throughout the project.

Project conducted by Unil (Leading House), UZH, UniGE, UniBS, UniFR, SUPSI.

 

Souhaitez-vous être dans notre liste de diffusion égalité UNIGE >> Il vous suffit de cliquer ici !

Une erreur sur la page, des liens qui ne fonctionnent pas >> Merci de nous contacter ici