Imprimer cette page

Eckhardt FUCHS

Eckhardt Fuchs

Mercredi 27 juin 2012 : table ronde / Wednesday 27th of June 2012 : Round Table
Principales / Main publications

Eckhardt Fuchs is Deputy Director of the Georg Eckert Institute for International Textbook Research and holds the Chair for History of Education/Comparative Education at the Technical University Braunschweig. His main interests are transnational relations in modern history of education, history of teaching material, and curriculum studies. He has widely published about these topics, among the most recently published books are Connecting Histories of Education: Transnational Exchanges and Cross-Cultural Transfers (forthcoming, co-editors B.Bagchi, K. Rousmaniere), Regionen in der deutschen Staatenwelt. Bildungsräume und Transferprozesse im 19. Jahrhundert (2011, co-editors S.Kesper-Biermann, C.Ritzi); Contextualizing School Textbook Revision (2010, co-editor Tatsuky Y.), and Schulbuch konkret: Kontexte – Produktion - Unterricht (2010, co-edited J.Kahlert, U.Sandfuchs).

Mercredi 27 juin 2012 : table ronde / Wednesday 27th of June 2012 : Round Table

Genève, institutions internationales et éducation

Based on recent concepts and approaches developed in the field of transnational history this presentation will examine the emergence and spread of transnational organizations as new agency in educational policies during the interwar period. I will situate the emergence of educational multilateralism within time – the economic and social effects of World War I and the attempts of establishing a new world order; within space – the role Geneva played as the spatial nucleus for many of these organizations; and within the educational field – the expanding and changing meaning of education in professional and public discourse. Within these contexts the protection and welfare of children and minors as well as the issue of children’s rights became a central topic in the international debate. I will examine the respective transnational activities and the institutional networks and argue that their impact contributed to create new forms of educational governance.

Principales / Main publications

Most recent publications (since 2009)

Books/Special Issues

Eckhardt Fuchs, Sylvia Kesper-Biermann und Christian Ritzi (Hg.), Regionen in der deutschen Staatenwelt. Bildungsräume und Transferprozesse im 19. Jahrhundert (Bad Heilbrunn 2011).

Eckhardt Fuchs and Tatsuky Yoshioka, Contextualizing School Textbook Revision (=JEMMS 2:2 [2010]).

Eckhardt Fuchs, Jürgen Kahlert und Uwe Sandfuchs (Hg.), Schulbuch konkret: Kontexte – Produktion - Unterricht (Bad Heilbrunn: Klinckhardt, 2010).

Peter Drewek, Eckhardt Fuchs und Michael Zimmer-Müller (Hg.), Internationale Rezeption in pädagogischen Zeitschriften im deutsch-amerikanischen Vergleich 1871-1945/50 (Berlin 2010).

Articles

"Schulbuchforschung,“ in: Ewald Ziel/Klaus Zierer (Hrsg.), Unterrichtsgestaltung als Gegenstand der Wissenschaft (Baltmannsweiler 2011), 187-198.

"Bildung im Zeichen der Globalisierung," in: Gerhard Mertens et al. (Hrsg.), Allgemeine Erziehungswissenschaft II. Handbuch der Erziehungswissenschaft 2 (Paderborn 2011), 263-274.

"Aktuelle Entwicklungen der schulbuchbezogenen Forschung in Europa," in: Bildung und Erziehung 64:1 (2011), 7-22.

*"Contemporary Alternatives to Ranke," Juan Maiguashca, Stuart Macintyre and Attila Pok (eds.), The Oxford History of Historical Writing, vol. 4 (Oxford 2011), 59-77.

"Schulbuchforschung,“ Ewald Kiel, Klaus Zierer und Markus Kollmannsberger (Hg.),Basiswissens Unterrichtsgestaltung (2011), 177-188.

"The Decade of Violence (1939 – 1949): Perpetrators and Victims in Current German History Textbooks", in: Historical Understanding and Historical Reconciliation in the EU and Asia: How Do we Represent Aggressors and Victims in History Education (Kansai University Japan – EU Research Center Report 1:1, 2011), 69-79.

"Regionen in der deutschen Staatenwelt. Bildungsräume und Transferprozesse im 19. Jahrhundert", Eckhardt Fuchs, Sylvia Kesper-Biermann und Christian Ritzi (Hg.), Regionen in der deutschen Staatenwelt. Bildungsräume und Transferprozesse im 19. Jahrhundert (Bad Heilbrunn 2011), 9-27 (gemeinsam mit Sylvia Kesper-Biermann).

"A Common European Textbook? The Challenge of Multiple Historical Narratives" (in Japanese), in: Proceedings of the Trilateral History Forum (Seoul 2010), 263-265.

"Natur und Pädagogik im 19. Jahrhundert”, Christian Ritzi und Ulrich Wiegmann (Hg.), Beobachten, Messen, Experimentieren. Beiträge zur Geschichte der empirischen Pädagogik/Erziehungswissenschaft (Bad Heilbrunn 2010), 141-161.

"Wie international sind Schulbücher“, Eckhardt Fuchs, Jürgen Kahlert und Uwe Sandfuchs (Hg.), Schulbuch konkret: Kontexte – Produktion - Unterricht (Bad Heilbrunn: Klinckhardt, 2010), 25-40.

"Historische Bildungsforschung in internationaler Perspektive: Geschichte – Stand - Perspektiven", Zeitschrift für Pädagogik 56:5 (2010), 703-724.

"(Um)Grenzen der historischen Bildungsforschung," in: Zeitschrift für pädagogische Historiographie (2009).

"All the World into the School: World’s Fairs and the Emergence of the School Museum in the 19th Century", Martin Lawn (ed.), Modelling the Future. Exhibitions and the Materiality of Education (London: 2009), 51-72.

"Europa im Schulbuch", in: Geschichte für heute. Zeitschrift für historisch-politische Bildung 1 (2009), 60-66 (co-author S.Lässig).