Rita Harris

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Psychologue clinicienne et thérapeute systémique, responsable clinique du projet national Thrive, Anna Freud Centre and Tavistock & Portman NHS Foundation Trust, Londres, UK

 

 

 

Abstract

(Presentation in English with simultaneous translation into French, June 23 at 11:45)


"Developing a Learning Culture: Using systemic supervision and consultation”

Organisations are dynamic entities, always in a state of flux, and needing to respond to new pressures and demands in order to survive. This seems to be particularly the case for the public sector in the UK, which is where I am based, at present with increasing demands for change and high levels of very public scrutiny.

he demands to change placed on organisations require the capacity for them to reflect on and respond to these in order to work effectively and sustain themselves. When individuals in the workplace are stressed or anxious they tend to become less interested in the organisation and more interested in themselves. This is also true of organisations, which can become focussed on procedures rather than the development of new ideas.  Systemic theory and approaches to consultation and supervision can help organisations maintain a sense of interest and curiosity that will sustain them and enable them to create an atmosphere in which individuals and teams can develop and flourish.

A systemic approach is based on the idea that when we observe connectedness, we see a pattern and meaning arises from the interpretation we place on that pattern. Pattern leads to meanings. Individuals and organisations have often got stuck with one particular meaning they are placing on events and that this is not allowing them to develop. Finding new meanings can loosen the connections to a particular set of ideas that are causing the stuckness. Once new ideas and feedback are present new meanings can emerge allowing individuals and organisations to find their own solutions.

 In this presentation I will explore how systemic supervision and consultation can be helpful in enabling individuals and organisations to remain curious and interested in new ideas, learning to learn. I will explore some of the differences between supervision and consultation and highlight some of the specific ideas and ways of working that characterise this approach such as careful attention to feedback. I will do this by drawing on examples from my own practice as a supervisor and consultant and will offer some practical ways of applying these ideas to day-to-day practice.

 

"Utilisation de techniques systémiques de supervision et de consultation
pour développer une culture d’apprentissage dans les entreprise"

Les organisations sont des entités dynamiques, qui doivent constamment répondre à de nouvelles pressions et exigences pour pouvoir survivre. Cela semble particulièrement le cas actuellement dans le secteur public du Royaume-Uni, où les demandes de changements et de contrôle public sont en augmentation.

La demande de changement au sein des organisations requiert la capacité de réfléchir à ces demandes afin d’y répondre efficacement. Or, lorsque les individus sont stressés ou anxieux sur leur lieu de travail, ils tendent à moins s’impliquer dans l’organisation et à s’intéresser plus à eux-mêmes. Cela est également vrai pour les organisations qui se focalisent davantage sur les procédures plutôt que sur le développement de nouvelles idées. La théorie et les approches systémiques de la consultation et de la supervision peuvent aider les organisations à maintenir l’intérêt et la curiosité afin de créer une atmosphère dans laquelle individus et équipes peuvent s’épanouir.

Selon l’approche systémique, observer les liens entre les différents éléments permet de voir un pattern d’où peuvent émerger de nouvelles significations. Les individus et les organisations étant parfois bloqués sur une signification d’un événement qui les empêche de se développer, il est intéressant de trouver de nouvelles significations afin de prendre de la distance avec les idées qui créent de l’inertie. Lorsque de nouvelles idées et feedback sont trouvés, de nouvelles significations peuvent émerger, permettant aux individus de trouver leurs propres solutions.

Durant cette présentation, nous allons explorer les différences entre la supervision et la consultation, et mettre en avant quelques idées et moyens spécifiques de travailler qui caractérisent cette approche, comme l’attention au feedback. Pour cela, je m’appuierai sur des exemples issus de ma pratique en tant que superviseure et consultante au sein du secteur public du Royaume-Uni, et je proposerai des manières d’appliquer ces idées dans la pratique quotidienne.

 

 

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