Emmanuel Sander

Publications

 

  • Preprint publication or publication under review in peer-review scientific journals

Sander, E., Marcoux, G., Wyss, A., Naud, S., Scheibling-Sève, C., Gros, H., & Gvozdic, K. (2021). Caractère résilient des conceptions intuitives des notions de justice et de liberté : résultats d'une étude au collège dans le cours d'enseignement moral et civique. PsyArxiv.  doi: 10.31234/osf.io/58jpc

  • Publications in international peer-reviewed scientific journals

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E. (2021). What we count dictates how we count: A tale of two encodings. Cognition (online first). https://doi.org/10.1016/j.cognition.2021.104665

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E. (2020). Are Superficially Dissimilar Analogs better retrieved than Superficially Similar Disanalogs?. Acta psychologica, 203, 102989.

Scheibling-Sève, C., Pasquinelli, E., & Sander, E. (2020). Assessing conceptual knowledge through solving arithmetic word problems. Educational Studies in Mathematics, 1-19.

Gros, H., Thibaut, J. P., & Sander, E. (2020). Semantic congruence in arithmetic: A new model for word problem solving. Educational Psychologist.

Gvozdic, K., & Sander, E. (2020). Learning to be an opportunistic word problem solver: Going beyond informal solving strategies.  ZDM Mathematics Education. Advance online publication doi:10.1007/s11858-019-01114-z

Gros, H., Sander, E., & Thibaut, J. P. (2019). When masters of abstraction run into a concrete wall: Experts failing arithmetic word problems. Psychonomic Bulletin & Review, 26(5), 1738-1746.

Villette, B, Fischer, J.-P., Sander, E., Sensevy, G., Quilio, S., & Richard, J-F. (2019). Peut-on améliorer l’enseignement et l’apprentissage de l’arithmétique au CP ? Le dispositif ACE. Revue Française de Pédagogie, 201(4), 105-120.

Fischer, J.-P., Sander, E., Sensevy, G., Vilette, B. & Richard, J-F. (2018). Can young students understand the mathematical concept of equality? A whole-year arithmetic teaching experiment in second grade. European Journal a of Psychology of Education, 34(2), 439-456.

Gvozdic, K., & Sander, E. (2018). When intuitive conceptions overshadow pedagogical content knowledge: Teachers’ conceptions of students’ arithmetic word problem solving strategies. Educational Studies in Mathematics, 98(2), 157-175.

Sander, E. (2018). La résolution de problèmes arithmétiques à énoncés verbaux. ANAE (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant), 156, 611-619.

Politzer, G., Bosc-Miné, C., & Sander, E. (2017). Preadolescents Solve Natural Syllogisms Proficiently, Cognitive Science, 45(5), 1031-1061.

Sander, E. (2016). Enjeux sémantiques pour les apprentissages arithmétiques. Bulletin de Psychologie, 546(6), 463-469.

Mengue, E., Richard, J-F., & Sander, E. (2015). Classification des problèmes additifs : statut intermédiaire de la transformation relativement au complément et à la comparaison, L’Année Psychologique, 115 (4), 497-531.

Miljkovitch, R., Moss, E. Bernier, A. Pascuzzo, K., & Sander, E. (2015). Refining the assessment of Internal Working Models: The Attachment Multiple Model Interview. Attachment & Human Development, 17(5), 492-521.

Bosc-Miné, C., & Sander, E. (2015). Le développement du traitement des feed-back dans le raisonnement hypothético-déductif, Psychologie Française, 60 (4), 335-358

Dupuch, L., Bosc-Miné, C., Sander, E. (2015). Évaluer les connaissances à l’école élémentaire à partir d’un réseau d’inclusion de classes, Psychologie Française, 60 (1), 17-34.

Trouche, E., Sander, E., & Mercier, H. (2014). Arguments not confidence explain the good performance of groups in intellective tasks. Journal of Experiment Psychology: General, 143(5), 1958-1971.

Gamo, S., Nogry, S., & Sander, E. (2014). Apprendre à résoudre des problèmes en favorisant la construction d'une représentation alternative chez des élèves scolarisés en éducation prioritaire, Psychologie française, 59(3), 215-229.

Sander, E., & Bianchini, F. (2013). The central role of analogy in cognitive science. Methode : Analytic perspective, 2, 21-26.

Gamo, S., Taabane L., & Sander, E. (2011). Rôle de la nature des variables dans la résolution de problèmes additifs complexes, L’année psychologique, 111 (4), 613-640.

Gamo, S., Sander, E., & Richard, J-F. (2010). Transfer of strategies by semantic recoding in arithmetic problem solving. Learning and Instruction, 20, 400-410.

Brissiaud, R., & Sander, E. (2010). Arithmetic word problem solving: a Situation Strategy First Framework. Developmental Science, 13(1), 92-107.

Pastré, P., Parage, P., Richard, J-F, Sander, E., Labat, J-M., & Futtersack, M. (2009). La résolution de problèmes professionnels sur simulateur. Activités, 6(1), 3-28.

Richard, J-F, Pastré, P., Parage, P., Sander, E., Futtersack, M, Labat, J-M. (2009). Analyse des stratégies de correction de défauts en plasturgie à l'aide d'un modèle de résolution de problème à base de contraintes. Travail Humain, 72, 267-292.

Sander, E. (2007). Manipuler l’habillage d’un problème pour évaluer les apprentissages, Bulletin de psychologie, 60, 119-124.

Bosc-Miné, C., & Sander, E. (2007). Effets du contenu sur la mise en œuvre de l’inférence de complément. L’Année Psychologique, 107(3), 61-89.

Dupuch, L., & Sander, E. (2007). Apport pour les apprentissages de l'explicitation des relations d'inclusion de classes, L’Année Psychologique, 107 (4), 565–596.

Manetta, C., Santarpia, A., Sander, E., Montet, A., & Urdapilleta, I., (2007). Catégorisation du langage descriptif et du langage figuré dans l’expérience des parfums complexes. Psychologie française, 52, 479-497.

Sander E., Meunier J.M., Bosc-Miné C. (2004) Approche ontologique et navigation dans un E.I.A.H Le cas de l'enseignement des statistiques, STICEF, 11, 269-295.

Sander, E. (2003). Analogie et catégorisation. Revue d'Intelligence Artificielle, 17(n°5-6), 719–732.

Léger, L., Sander, E., Richard, J.F., Brissiaud, R., Legros, D. & Tijus, C. (2002) Propriétés des objets et résolution de problèmes mathématiques. Revue Française de Pédagogie, 139, 97-106.

Nguyen-Xuan, A., Nicaud, J.-F., Bastide, A., & Sander, E. (2002). Les expérimentations du projet Aplusix. Sciences et Techniques Educatives, 9, 1-2, 63-91.

Saillot, I., Patou-Mathis, M., Richard, J.-F., Sander, E., & Poitrenaud, S. (2002). Modéliser les activités cognitives des hommes au paléolithique. Mathématiques et Sciences Humaines, 159, 55-72.

Sander, E., & Richard, J.-F. (1997). Analogical transfer as guided by an abstraction process: the case of learning by doing text editing. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 23, 1459-1483.

  • Publications under review in international peer-reviewed scientific journals

Gros, H., Thibaut, J. P., & Sander, E. (under review). Semantic congruence in arithmetic: A new model for word problem solving. Educational Psychologist.

Gros, H., Thibaut, J. P., & Sander, E. (under review). Counting sheep versus hours of sleep: What we count decides how we count. Journal of Experimental Psychology: General.

Gvozdic, K., & Sander, E. (accepted with significant changes). Learning to be an opportunistic word problem solver: Going beyond informal solving strategies. ZDM Mathematics Education.

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E. (under review). Are superficially dissimilar analogs better retrieved than superficially similar disanalogs? Acta Psychologica.

Scheibling-Sève, C., Pasquinelli, E., Sander, E. (accepted with significant changes) Assessing conceptual knowledge through solving arithmetic word problems. Educational Studies in Mathematics.

  • Books

Sander, E., Gros, H., Gvozdic, K. & Scheibling-Sève, C. (2018). Les Neurosciences en Education. Paris, Retz.

Miljkovitch, Morange-Majoux & Sander, E. (2017) Traité de. Psychologie du Développement. Masson, Paris

Hofstadter, D., & Sander, E. (2013). Surfaces and Essences: Analogy as the fuel and fire of thinking. New York, Basic Books. (version anglaise) L’Analogie : cœur de la pensée. Paris, Odile Jacob. (version française)

Lautrey, J., Rémi-Giraud, S., Sander, E., & Tiberghien, A. (2008). Les connaissances naïves. Paris, Armand Colin.

Sander, E. (2000). L’analogie, du Naïf au Créatif : analogie et catégorisation. Paris, L’Harmattan

  • Peer-reviewed international conference proceedings

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E. (2018). Structural superiority in a free-recall reminding paradigm. In C. Kalish, M. Rau, J. Zhu, & T. Rogers (Eds.), Proceedings of the 40th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2327-2332). Madison, WI: Cognitive Science Society.

Sander, E. (2018). Une perspective interprétative sur la résolution de problèmes arithmétiques : Le Cadre A-S3. In J. Pilet & C. Vendeira (Eds.), Pré-Actes du séminaire de didactique des mathématiques 2018 (pp. 119-38), Paris, France

Gvozdic, K., & Sander, E. (2017). Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2150-2155). London, UK: Cognitive Science Society.

Gros, H., Thibaut, J. P., & Sander, E. (2017). The nature of quantities influences the representation of arithmetic problems: evidence from drawings and solving procedures in children and adults. In In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. 439-444). London, UK: Cognitive Science Society.

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E. (2017). Challenging the surface similarity account for analogical retrieval. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2957-2962). London, UK: Cognitive Science Society.

Scheibling-Sève, C., Pasquinelli, E., & Sander, E. (2017). Developing cognitive flexibility in solving arithmetic word problems. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 3076-3081). London, UK: Cognitive Science Society.

Gros, H., Sander, E., & Thibaut, J. P. (2016). “This problem has no solution”: when closing one of two doors results in failure to access any. In A. Papafragou, D. Grodner, D. Mirman, & J. Trueswell (Eds.), Proceedings of the 38th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1271-1276). Austin, TX: Cognitive Science Society. 

Gros, H., Ait-Ouaka, L., Parpet, L., Thibaut, J-P., & Sander, E. (2016) Représentation de problèmes et problèmes de représentation: Quand la sémantique s’en mêle. In M. Kuong Renard (Ed.), Actes du colloque CLI' 2016 : Constructions du sens, sens des constructions (pp. 79-92).  Paris, France :Bibliothèque numérique Paris 8.

Gvozdic, K. & Sander, E. (2016). Recherche translationnelle sur l'enseignement des mathématiques à l'école élémentaire. In M. Kuong Renard (Ed.), Actes du colloque CLI' 2016 : Constructions du sens, sens des constructions (pp. 15-22).  Paris, France :Bibliothèque numérique Paris 8.

Gros, H., Thibaut, J-P., & Sander, E. (2015). Robustness of semantic encoding effects in a transfer task for multiple-strategy arithmetic problems. In D. Noelle, R. Dale, A. Warlaumont, J. Yoshimi, T. Matlock, C. Jennings & Paul P. Maglio (Eds.), Proceedings of the 37th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. 818-823). Pasadena, CA: Cognitive Science Society.

Martin, B., Labat, J-M., & Sander, E. (2015). Synthèse des environnements d'apprentissage abordant les problèmes arithmétiques en classe élémentaire. In S. George, G. Molinari, C. Charkaoui, D. Mammass, & Lahcen Oubahssi (Eds.), Actes de la 7ème conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (pp. 53-64), Agadir, Maroc.

Sander, E. (2014). Analogy-making, categorization and cognitive diversity. In V. Zabotkina (Ed.), Proceedings of the seventh International research conference “Readings in Humanities - 2014”, (pp. 591-612), Moscow, Russia.

Gamo, S., Nogry, S., & Sander, E. (2013). Flexibilité cognitive et résolution de problèmes : favoriser la construction d'une représentation alternative. Actes du Congrès AREF 2013 dans Cahiers des Sciences de l’Education – Université de Liège (aSPe), 36 (pp. 35-65), Montpellier, France.

Martin, B., Sander, E., Labat, J-M., & Richard, J.-F. (2013). STAR : Un outil permettant une intégration efficace de modèles cognitifs simples en EIAH. In C. Choquet, P. Dessus, M. Lefevre, J. Broisin, O. Catteau, & P. Vidal (Eds.), Actes de la 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (pp. 315-326), Toulouse, France.

Hakem, K., Chaillet, V., & Sander, E. (2011). DIANE, un EIAH fondé sur les effets de contenu pour les apprentissages arithmétiques : du diagnostic automatique à son interprétation. In M. Bétrancourt, C. Depover, V. Luengo, B. De Lièvre & G. Temperman (Eds.), Actes de EIAH 2011, à la recherche de la convergence entre les acteurs des EIAH (pp. 301-312). Mons, Belgique.

Sander, E. (2010). Une perspective des sciences cognitive sur le développement conceptuel et l’éducation. In V. Zabotkina (Ed.), Actes du séminaire franco-russe sur les sciences cognitives (pp. 71-83), Moscow, Russia.

Labat, J.M., Pastré, P., Parage, P., Futtersack, M, Richard, J.F., & Sander, E. (2007) Analyser les stratégies de résolution de problèmes en situation naturelle grâce à un simulateur : le cas des régleurs de plasturgie. In T. Nodenot, J. Wallet, & E. Fernandes (Eds.), Actes de EIAH-07, (pp. 497-508), Lausanne, Suisse.

Labat, J.M., Pastré, P., Parage, P., Futtersack, M., Richard, J-F., & Sander, E. (2007). Two different methods to analyze the strategies of problem solving in a natural situation. Proceedings of the 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 828-832), Niigata, Japan.

Hakem, K., Sander, E., & Labat, J-M. (2005). DIANE (Diagnostic Informatique sur l'Arithmétique au Niveau Elémentaire). In P. Tchounikine, M. Joab, & L. Trouche (Eds.),  Actes de EIAH-05 (pp. 81-92), Montpellier, France.

Sander, E., Nicaud, J-F, Chaachoua, H., Croset, M-C. (2005). From usage analysis to automatic diagnosis: The case of the learning of algebra. Proceedings of workshop Usage Analysis in Learning Systems. 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2005) (pp. 45-52), Amsterdam, The Netherlands.

Sander, E., & Richard, J-F. (2005). Analogy and transfer: encoding the problem at the right level of abstraction. In B.G. Bara, L.W. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1925-1930), Stresa, Italy.

Sander, E. (2002). Spontaneous analogies: analogies or categorization. Proceedings of IPMU 2002. Tome 3 (pp. 1309-1315), Annecy, France.

Sander, E. (2001). Solving arithmetic operations: a semantic approach. In J. Moore, & K. Stenning (Eds.), Proceedings of the 23rd Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 915-920), Edinburgh, Scotland.

Sander, E., Nguyen-Xuan, A., Nicaud, J.-F., & Bastide, A. (2000). Fine-tuning the pedagogical design of APLUSIX. Proceedings of workshop “Learning algebra with the computer”. ITS2000, Montréal, Canada.

Sander, E. (1998). La source des erreurs dans la résolution de soustractions à colonnes. In D. Kayser, A. Nguyen-Xuan, & A. Holley (Eds.). Actes du VIIème Colloque de l’Association pour la Recherche Cognitive, Paris, France.

  • Books chapters

Sander, E. (2018) Transformer l’inconnu par le connu : Constructions et interventions analogiques pour les apprentissages scolaires. In J.-M. Barbier and M. Durand (Eds) Représenter/transformer. Débats en analyse des activités (pp. 259-279. Paris, L'Harmattan.

Sander, E. (2012). Analogie et transfert de connaissances : une perspective cognitive et développementale. In F. Darbellay (Ed.) La circulation des savoirs : Interdisciplinarité, concepts nomades, analogies, métaphores (pp. 149-170), Berne : Peter Lange. 

Brissiaud, R., & Sander, E. (2007). Conceptualisation arithmétique, résolution de problèmes et enseignement des opérations arithmétiques à l’école : une étude longitudinale au CE1. In M. Merri (Ed.), Activités humaines et conceptualisations. Questions à Gérard Vergnaud (pp. 404-415). Toulouse, PUM.

Folcher, V., & Sander, E. (2005).  Usages, appropriation : analyse sémantique a priori et analyse de l'activité instrumentée. In P. Rabardel, & P. Pastré (Eds.), Modèles du sujet pour la conception. Dialectiques activités développement (pp. 129-155). Toulouse, Octarès.

Hakem, K., Sander, E., Labat, J-M, & Richard, J-F. (2005). DIANE, a diagnosis system for arithmetical problem solving. In C-K. Looi, G. McCalla, B. Bredeweg, & J. Breuker (Eds.), Supporting Learning through Intelligent and Socially Informed Technology. Frontiers in Artificial Intelligence and applications (pp. 628-635). The Netherlands, IOS Press.

Sander, E. (2003). Les analogies spontanées : analogies ou catégorisations ? In C. Tijus (Ed.), Métaphores et Analogies. (pp. 83-114).  Paris, Hermès.

Richard, J.-F., & Sander, E. (2000). Activités d’interprétation et de recherche de solution dans la résolution de problèmes. In J-N. Foulin & C. Ponce (Eds.). Les apprentissages scolaires fondamentaux (pp. 91-102). Bordeaux, Editions du CRDP.

Sander, E., & Richard, J.-F. (1998). Analogy making as a categorization and an abstraction process. In K. Holyoak, D. Gentner, & B. Kokinov (Eds.) Advances in analogy research: Integration of theory and data from the cognitive, computational and neural sciences (pp. 381-389). Sofia, NBU Series in Cognitive Sciences.

  • Invited Conferences

Sander, E. (2019). Représentations, analogies, abstractions. Séminaire inter-universitaire d’Histoire et Philosophie des Sciences (HiPhiS).25 Juin, Montpellier ; 06/2019 

Sander, E. (2019). Du cerveau à la classe : quelles données pour quels apports ? Colloque EIAH 2019, 4-7 Juin, Paris ; 06/2019

Sander, E.(2019). Les neurosciences en éducation au-delà des mythes. Journée d’étude Pacte pour un enseignement d'excellence : Apprendre autrement pour une école plus juste et plus efficace, 27 mai, Liège ; 05/2019

Sander, E. (2019). Introduction générale aux usages de l’analogie. Journée d’étude Ontologie et Analogie, Centre international des études simondoniennes, 24 mai, Paris ; 05/2019

Sander, E. (2019). Persistance des interférences extra-mathématiques dans les conceptions mathématiques élémentaires. Séminaire de Recherche du Laboratoire MoveLab, 14 mai, Fribourg ; 05/2019

Sander, E. (2019). Développer ses concepts par analogie. Séminaire de Recherche du Grafe, 25 mars, Genève ; 03/2019

Sander, E. (2018). La résolution de problèmes en cycle 2 : quels choix d’énoncés pour quelles progressivités ?Séminaire des IEN chargés de la mission mathématique, 24-25 septembre, Paris ; 09/2018

Sander, E. (2018). Une perspective interprétative sur la résolution de problèmes arithmétiques : Le Cadre A-S3.Séminaire de didactique des mathématiques de l’ARDM, 2-3 février, Paris ; 02/2018

Sander, E. (2018). Tous enfants du numérique : une perspective de développement conceptuel. Colloque Ripsydeve 2018, 31 mai-1erjuin, Lille ; 04/2018

Sander, E.(2017). L’analogie,pour découvrir et pour enseigner.Conférence plénière de l’AGEP, 6 décembre, Genève ; 12/2017

Sander, E.(2017). (Ré)concilier concepts quotidiens et savoirs scolaires.Université d'automne du SNUIPP, 20-22 octobre, Port Leucate ; 10/2017

Sander, E.(2017). L’analogie, au cœur de la pensée et de l’opération traduisante. Conférence plénière de l’association Danica Seleskovitch, ESIT, 22 avril, Paris ; 04/2017

Sander, E. (2016). The inescapable truth of analogy making. How does the New come into being? Analogical Thinking in Science and Art and Leibniz' Idea of Invention, Berlin-Brandenburg Academy of Sciencesand Humanities; 10/2016

Sander, E. (2016). Creativity, Inter-category Sliding and Category Broadening. International conference on theoretical and practical aspects of computational creativity, Center for Interdisciplinary Research, 19th– 22ndSeptember, Bielfeld; 9/2016

Sander, E. (2016). L'impératif analogique. Séminaire international de l’IFÉ Apprendre et Faire apprendre : perspectives internationales , « L'analogie. Quelles conceptions et quelles conséquences éducatives ? », 12e session des 29 et 30 juin 2016, Lyon; 06/2016

Sander, E. (2016). La métaphore n'est pas l'image mais le miroir lui-même. Journée scientifique “aux frontières de la conscience” Hypnose et créativité, Hôpital Pitié-Salpétrière; 06/2016

Sander, E. (2016). Apprendre les sciences par analogie : s’allier à l’inéluctable / Learning science through analogie: an inescapable path. VIIe séminaire international de La main à la pâte sur l’enseignement des sciences à l’école, Paris; 06/2016

Sander, E. (2016) Analogies, éducation, conceptions du maître et de l’élève. Séminaire du Groupe Compas « Education et Cognition », Ecole Normale Supérieure Ulm; 02/2016

Sander, E.& Richard, J.-F. (2015). Influence des connaissances quotidiennes, du phénomène de congruence et apport du recodage sémantique. Conférence de consensus numération : nombres et opérations, premiers apprentissages; 11/2015

Sander, E. (2015). L’analogie comme obstacle et levier pour les apprentissages. Journée Initiatives Pédagogiques Université Paris Saclay, Ecole Normale Supérieure de Cachan; 11/2015

Sander, E.(2015). Le développement des concepts par analogie.Séminaire de Recherche du Laboratoire Psitec, Lille, 29 Janvier 2015.

Sander, E.(2014). Cognitive perspective on knowledge acquisition. Seminar on the perspectives of cognitive researchMoscow RGGU,4 Décembre 2014.

Sander, E. (2014). Analogy making, categorization and cognitive diversity, Annual International Forum in Humanities,Moscow RGGU, 31 Mars 2014

Sander, E.(2014). L’incarnation de l’analogie dans la langue. Colloque Langage et analogie : Figement, polysémie. Université de Grenade, Grenade, Espagne,17-19 Septembre 2014 

Sander, E.(2014). Likenesses and blendings : a cognitive approach of learning environments based on analogy making. 9th International Conference on Human System Learning, Cerco Institute,Cotonou, Benin, 11-13 Juin 2014.

Sander, E.(2014). Emergence des concepts : comment l’analogie  structure-t-elle notre pensée ?6èmeécole internationale d’été en orthophonie/logopédie, Neufchatel, Suisse,30 Juin-4 Juillet 2014.

Sander, E.(2014). L’analogie, au cœur des apprentissages. 49ème congrès de l'Association Nationale desConseillers Pédagogiques – Apprendre au 21èmesiècle, USVQ, 26-28 Mai 2014.

Sander, E.(2014). Les analogies naïves, influences et perspectives pour l’éducation. Séminaire de Recherche du Lapsydé, Université Paris Descartes, Paris, 7 Février 2014.

Sander, E.(2013). La progression ACE : l’apprentissage par la résolution de problèmes. Séminaire national pour l’enseignement des mathématiques à l’école primaire, ESEN, Poitiers, 17-18 Novembre 2013

Sander, E.(2013). Gloires et déboires de l’analogieSéminaire de Recherche du Centre de Théorie et Analyse du Droit UMR CNRS 7074, Université Paris Ouest Nanterre, 4 Novembre 2013.

Sander, E.(2013). L'analogie, moteur et essence de la pensée. Colloque Neuroscience et Formation : L’Action de Raisonner. Ecole Normale de Cachan, 21 Novembre 2013.

Sander, E. (2013). Analogy as the fuel and fire of thinking. Third international conference on analogy.Dijon, Université de Bourgogne, 6-8 août 2013.

Sander, E.(2013). L'analogie : perspectives pour l'éducation. Séminaire « La main à la pâte », Montrouge, 15 avril 2013.

Sander, E.(2013). Activité et analogie. Séminaire doctoral « Formation des Adultes et Professionnalisation », CNAM, 29 Mars 2013.

Hofstadter, D., & Sander, E.(2013). Un débat sur le cœur de la cognition.Conférence invitée par Stanislas Dehaene, chaire de Psychologie cognitive expérimentale, Collège de France, 27 Février 2013.

Sander, E.(2012). Apprendre par analogie. 12ème université d'automne du SNUipp, Port-Leucate, 26 octobre 2012.

Sander, E.(2012). Interprétations spontanées, inférences portées par les connaissances et éducation. Colloquium de l’IEC, Ecole Normale Supérieure, Paris, 10 février 2012 

Sander, E.(2011). Le projet de recherche collaborative ACE (Arithmétique et Compréhension à l’Ecole élémentaire).Journée de L'innovation du ministère de l'éducation nationale, de la jeunesse et de la vie associative– Unesco, Paris, 31 mai 2011.

Sander, E.(2010). Analogie et catégorisation : les deux faces d’une même pièce. Séminaire de l'équipe Cogimage du CRICM, Hôpital Salpétrière, 21 juin 2010.

Sander, E.(2009). Des effets de contenu et leur dépassement : une perspective sémantique pour l'éducation. Colloque Neurosciences, Education et Francophonie, ENS Lyon, 26 mars 2009.

Sander, E.(2008). Ces analogies qui nous manipulent. Séminaire Les Usages de l’analogie. Université de Bourgogne, 7 mai 2008.

Sander, E.(2007). Conceptualisation et propriétés sémantiques des situations : le cas de la résolution de problèmes arithmétiques. Journée de l’Ecole Doctorale Cognition, Langage, Interaction. Université Paris 8, 16 mai 2007.

Sander, E.(2006). Naïve analogies.Cognitive Science Colloquium Series, Indiana University, Indiana (Etats-Unis), 23 octobre 2006.

Sander, E.(2006). Les analogies naïves. Institut Jean Nicod. Journée sur le raisonnement organisée par Guy Politzer. 12 juin 2006, Paris.

Sander, E.(2006). Les analyses a priori : apports, limites et articulations.Journée Modèle du sujet pour la conception. CNAM, 17 janvier 2006.

Sander, E.(2005). Les propriétés sémantiques des situations : supports ou obstacles aux apprentissages ?Séminaires de l'Ecole Doctorale de Sciences Cognitives de Lyon. Université Lumière Lyon 2, 31 mars 2005

Sander, E., (2002) Méthodologie d'analyse des protocoles individuels : le cas des erreurs dans la soustraction. Journée Méthodologie de recherche et changement conceptuel organisée par le laboratoire Education, Didactique et Psychologie. Institut Supérieur de l'Education et de Formation Continue. Tunis. 27 avril 2002.

Sander, E.(2002). Simulation des calculs numériques. Les erreurs dans la soustraction.Ecole d’hiver du programme cognitique. L’apprentissage et ses dysfonctionnements.Saint-Prix, 1er février 2002

Sander, E., Nguyen-Xuan, A., Nicaud, J.-F. & Bastide, A. (2001). Mode d'apprentissage et niveau d'expertise, cas de l'environnement Aplusix. Réseau Cognitique : Les Apprentissages et leurs dysfonctionnements. Table ronde Les aides différenciées à l’apprentissage. Ministère de la Recherche. Paris, 28 septembre 2001. 

Sander, E., (2001). Comment expliquer les difficultés et les asymétries de transfert ?Réseau Cognitique Les Apprentissages et leurs dysfonctionnements. Table ronde Flexibilité des apprentissages. Ministère de la Recherche. Paris, 11 mai 2001.

Sander, E.(2001). Modéliser les apprentissages : analyse de protocoles individuels. Journée Enseignement-apprentissage et théories de l'activité et des interactions (pôle sciences cognitives de la région Rhône Alpes). Université Lyon 2. Bron, 26 mars 2001.

Sander, E.(2000). Analogie et créativité scientifique. Colloque L’analogie dans les sciences. Organisé par le Centre d’Histoire et de Philosophie des Sciences. Université Paris X. Nanterre, 26 juin 2000.

Sander, E., & Poitrenaud, S. (2000). Est qu’un carré est un rectangle ? Relation entre niveau d’abstraction et type de catégorisation. Séminaire du Laboratoire de Psychologie Cognitive. Université de Provence. Aix en Provence, juin 2000.

Sander, E.(1998). Les sources familières de l’analogie. Journée Analogie et Métaphore. Université de Lille I. Lille, juin 1998.

Sander, E.(1996). The semantic of bugs. Séminaire de recherche du département School of Education. Université de Tel Aviv. Tel Aviv. Israël, avril 1996.

Sander, E.(1996). La sémantique des erreurs dans la résolution des soustractions. Séminaire de recherche du département de psychologie. Université de Rouen. Rouen, février 1996.

  • Oral Communications in Peer-Reviewed Conferences

Gvozdic, K. & Sander, E.The obstacle of intuition to teachers’ pedagogical content knowledge. Conference of the international group for the psychology of mathematics education, Pretoria, South Africa, 7-12 July 2019.

Raynal, L., Sander, E., Clément, E., Habib, M., Räma, P., Dos Santos, M., Idir, Y. & Goyet, L. Developmental trajectory of verbal approximations comprehension, an Event-Related Potential (ERP) study. X Dubrovnik Conference on Cognitive Science, Dubrovnik, Croatia,23-25May2018.

Scheibling-Sève, C., Pasquinelli, E., Sander, E.Understanding causal relationships at primary school, Earli 2019, Aachen, 10-16 August 2019 

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.Daily world knowledge at the origins of number representations. Third Jean Piaget Conference: The origins of number, Geneva, Switzerland, 27-29 June 2018.

Gvozdic, K. & Sander, E.Does arithmetic knowledge put aside informal problem solving strategies?Third Jean Piaget Conference: The origins of number, Geneva, Switzerland, 27-29 June 2018.

Piot, D., Perrin, N., & Sander, E.Understanding the evolution of a concept through the abstraction | concretization movement in teaching situations using analogies.EARLI SIG 17 & 25, Cambridge, United Kingdom, 27-28 August 2018.

Scheibling-Sève, C.Pasquinelli, E., Sander, E., How to develop critical inquiry reasoning? Evidence-based educational research at primary school, Earli –SIG 20, Jerusalem, 9-12 October 2018

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.The nature of quantities influences the representation of arithmetic problems: evidence from drawings and solving procedures in children and adults, 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London, UK, 26-29 July 2017.

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E.Un paradigme d'étude des processus d'évocation analogique, 58ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Nice, France, 30 Août-1erSeptembre2017.

Raynal, L., Sander, E., Clément, E., Rämä, P., Habib, M., & Goyet, L. Étude électro-physiologique du traitement des approximations sémantiques chez l’enfant. CLI 2017 : Reconsidérer l’erreur, Saint-Denis, France, 19-20 Octobre 2017.

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E.The superiority of structural similarity within a story-recall paradigm. Presented at the 4thAnalogy Conference, Paris, France, 1-2 August 2017.

Scheibling-Sève, C., Gvozdic, K., & Sander, E.How to create a progressive curriculum adapted to children's conceptual development?JURE 2017, Tempere, Finland, 27-28 August 2017.

Scheibling-Sève, C.,Pasquinelli, E., Sander, E.L’erreur comme mesure du raisonnement conceptuel : comprendre la proportionnalité à l’école primaire. CLI 2017 : Reconsidérer l’erreur, Saint-Denis, France, 19-20 Octobre 2017.

Gvozdic, K., & Sander, E.Application des savoirs empiriques dans l'enseignement des mathématiques à l'école élémentaire.CLI 2016 - Constructions du sens, sens des constructions, Saint-Denis, France, 13-14 Octobre 2016.

Scheibling-Sève, C.Sander, E., Pasquinelli, E., Recategorization, mechanism to deconstruct misconceptions, CLI 2016 - Constructions du sens, sens des constructions, Saint-Denis, France, 13-14 Octobre 2016.

Scheibling-Sève, C.,Eichi, A.,Sander, E., Pasquinelli, E., Méthode d’apprentissage et évaluation en résolution de problèmes d’arithmétiques : outils progressifs pour développer la flexibilité des stratégies de résolution, Colloque Evaluation en mathématiques : dispositifs, validités & pratiques, ESPE de l’Académie de Créteil, 21-22 Novembre 2016

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.Contraintes sémantiques sur la résolution de problèmes arithmétiques. Congrès de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, 2-4 septembre 2015.

Sander, E., & Fort, C. Semantic ambiguity as basis for promoting learning in the case of arithmetic problem solving. ICAP 2014, 28th international congress of applied psychology, Paris, France, 8-13 July 2014.

Sander, E., Hakem, K., Gamo, S., Labat, J.-M. Le guidage sémantique par le contenu de la résolution de problème arithmétique dans un E.I.A.H.: apports et limites de la congruence sémantique. Congrès de la Société Française de Psychologie, Toulouse, France, 17-19 Juin 2009.

Audo, S., & Sander, E.Les sources de difficulté dans la résolution de problèmes de division. Congrès de la Société Française de Psychologie, Bordeaux, France, 10-12 Septembre 2008.

Taabane, L., & Sander, E.Etude du concept de moyenne du CM2 à la 3ème : Conceptions alternatives et effets de contenu. Congrès de la Société Française de Psychologie, Bordeaux, 10-12 Septembre 2008.

Brissiaud, R., Meunier, J.-M., Sander, E.Vers l’étude expérimentale d’une étape importante de la conceptualisation arithmétique : le changement d’interprétation qui permet l’accès au schème de résolution d’un problème. Colloque Construction et Education III : Construction intra/intersubjective des connaissances et du sujet connaissant, Genève, Suisse, 10-12 Septembre 2007.

Sander, E.Des erreurs aux interprétations : le cas de la résolution de problèmes arithmétiques, Hommage à Jean-François Richard. Congrès de la Société Française de Psychologie, Nantes, France, 13-15 Septembre 2007.

Sander, E.La manipulation de l’habillage d’un problème comme outil d’évaluation des apprentissages. Symposium La problématique de l’évaluation des apprentissages. Les deuxièmes entretiens de la psychologie, Boulogne, 2-4 Novembre 2006.

Sander, E., Champin, P-A. Ontologie naïve et ontologie formelle: analyse cognitive et ergonomique d'une tâche de peuplement. Atelier Perception et utilisation d’ontologies formelles : la place de l’utilisateur,SDC 2006, Nantes, 26-30 juin 2006.

Sander, E., & Mathieu, N. The Influence of Object Individualization in Problem Solving. 13th conference of the European Society for Cognitive Psychology, Grenade, Espagne, 17-20 septembre 2003.

Sander, E., & Richard, J.-F. Procedural versus semantic origins of errors: the case of solving column subtractions. Fourth International Conference on Thinking, Durham, Angleterre, 24-26 Août 2000.

Sander, E.Les origines sémantiques des erreurs dans la résolution d’opérations arithmétiques : le cas de la soustraction à colonnes, Congrès de la Société Françoise de Psychologie, Aix en Provence, 25-27 Mai 1999.

Sander, E., & Clément, E. Spontaneous analogies involved in problem solving situations,6thEuropean Congress of Psychology, Rome, Italie, 4-9 Juillet 1999.

Sander, E., & Clement, E. The interpretative factors of the part-whole dimension in a problem solving situation, 5th European congress of Psychology, Dublin, Irlande, 6-11 Juillet 1997.

Clement, E., &Sander, E.Competition between goals driven processes and perceptual features within a learning by doing task, 26th International congress of Psychology, Montréal, Canada, 16-21 Août 1996.

Sander, E.Bugs in subtraction as proceeding from an analogical transfer mechanism, 26th International congress of Psychology, Montréal, Canada, 16-21 Août 1996.

Clement, E., &Sander, E. (1995). The role of previous knowledge in learning by doing situations,4th European congress of Psychology, Athènes, Grèce, 2-7 Juillet 1995.

Sander, E.(1995). A theory of analogy in problem solving, 4th European congress of Psychology, Athènes, Grèce, 2-7 Juillet 1995.

  • Written Communications (Posters) in Peer Reviewed Conferences 

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.When world knowledge tricks memory : recognition task reveals encoding differences between math problems. International Convention of Psychological Science 2019, Paris, France, 7-9 March 2019.

Raynal, L., Clément, E., & Sander, E.Retrieving videotaped situations: new evidence for the structural superiority. International convention of psychological science2019, Paris, France7-9March2019.

Scheibling-Sève, C., Pasquinelli, E., & Sander, E.Understanding causal relationship at primary school. International convention of psychological science2019, Paris, 7-9 March 2019

Gros, H.Sander, E., & Thibaut, J.-P. When the best mathematicians in the world cannot figure out that 14 ‒2 = 12. 30thAnnual Convention of the Association for Psychological Science, San Francisco, CA,USA, 24-27 May 2018.

Gvozdic, K. & Sander, E.The naïve blind spot: when teachers’ pedagogical skills are overshadowed by their intuitions.The International Mind, Brain and Educational Society 2018 Conference, Los Angeles, CA, USA, 27-29 September 2018.

Gros, H.Sander, E., & Thibaut, J.-P. Why elevator rides are comparable to piano lessons: World semantics guiding analogy between arithmetic word problems. 4thAnalogy Conference, Paris, France, July 31 - August 2, 2017. 

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.On the over-representation of neuromyths in education: the case of a major effect ingored in mathematical textbooks. Thematic Workshop - Neurobullshit: “Good practices and mischief in Neurosciences”, Paris, France, 13 April 2017.

Gvozdic, K., & Sander, E.Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London, UK, 26-29 July 2017.

Gvozdic, K. & Sander, E.Pedagogical design for overcoming spontaneous representations in mathematics education4thAnalogy Conference, Paris, France, July 31 - August 2, 2017.

Scheibling-Sève, C., Pasquinelli, E., & Sander, E., Analogical transfer : a tool to understand children’s conceptual development for mathematics notions ? 4thAnalogy Conference, Paris, France, July 31 - August 2, 2017.

Scheibling-Sève, C., Sander, E., & Pasquinelli, E. Developing cognitive flexibility in solving arithmetic word problems. 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London, UK, 26-29 July 2017.

Scheibling-Sève, C., Sander, E., Pasquinelli, E., A recategorization method to improve pupils’ cognitive flexibility. Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary, 5-7 January 2017.

Gros, H., Ait-Ouaka, L., Parpet, L.,Thibaut, J.-P., & Sander, E. Semantic nature of arithmetic representations: what can be learned from children’s and adults’ drawings? Junior Workshop of the CLI Graduate School “Constructions of meaning, meanings of constructions”, Paris, France, 13-14 October 2016

Gros, H.Sander, E., & Thibaut, J.-P. "This problem has no solution" : when closing one of two doors results in failure to access any, 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Philadelphia, USA, 10-13 August 2016.

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.What promotes analogy between arithmetic word problems? SIG 22: Neuroscience and Education, Vrije University of Amsterdam, Netherlands, 23-25 June 2016. 

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.Improving mathematics education by identifying the nature of children’s arithmetic representations, Workshop for Innovative Neuroscience and Education, Paris, France, 13th April 2016. 

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.Insights from children’s drawings : role of semantic features in the representation of arithmetic problems, Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary, 7-9 January 2016.

Gvozdic, K. & Sander, E. Instructing Flexible Representations in Arithmetic Problem Solving. SIG22 Neuroscience and Education, Amsterdam, Netherlands, 23-25 June 2016.

Gvozdic, K, & Sander, E.Persistence of intuitive strategies on arithmetic word problems, extension of the Situation Strategy First framework. Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary, 7-9 January 2016.

Habib, M.,Camarda, A., & Sander, E.The impact of type of examples and analogical reasoning on creativity in adolescents. Flux congress 2015, Leiden, 16-17 septembre 2015.

Gros, H., Thibaut, J.-P., & Sander, E.Robustness of semantic encoding effects in a transfer task for multiple strategies arithmetic problems, 37th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Pasadena, USA, 22-25 July 2015.

Gros, H., Sander, E. & Thibaut, J.-P. Impact of semantic encoding effects on arithmetic problems in sorting and solving tasks. VII. Dubrovnik Conference on Cognitive Science (DUCOG). Metacognition and Reasoning, Dubrovnik, Croatia, 21-23 Mai 2015 

Gvozdic, E., & Sander, E. Les conceptions des enseignants sur les processus de raisonnement des élèves. Congrès de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, 2-4 septembre 2015.

Scheibling-Sève, C.& Sander, E.Raisonnement critique et créativité : le recodage sémantique comme support de la flexibilité cognitive. 57ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Paris, France, Septembre 2016

Sander, E., & Mathieu, N. Individualization as influencing semantic alignment in mathematical word problem solving. 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society,Chicago, 4-7 Août 2004.

Sander, E., Poitrenaud, S., & Bastide, A. Le marquage : relation entre niveau d'abstraction et type de catégorisation. Colloque les apprentissages et leurs dysfonctionnements,Paris, 17 Juin 2002.

Sander, E., & Clément, E. An experimental paradigm to study spontaneous analogies involved in problem solving situations, Workshop ‘Advances in Analogy Research’, Sofia, Bulgarie, 17-20 Juillet 1998.

Clement, E., & Sander, E.L’apprentissage par la découverte guidé par un mécanisme de catégorisation. 26th International congress of Psychology, Montréal, Canada, 16-21 Août 1996.

Sander, E.Un formalisme pour l’analyse des protocoles individuels en situation d’apprentissage. 26th International congress of Psychology, Montréal, Canada, 16-21 Août 1996.

Sander, E.Le rôle des connaissances antérieures dans la résolution des problèmes de soustraction. Congrès de la S.F.P., Toulouse, 11-12 Mai 1995.

Sander, E.A semantic of bugs.4th European congress of Psychology, Athènes, Grèce, 2-7 Juillet 1995.