Didactique de la biologie

Publications - Conférences - Thèses

Publications (dès 2010)

Articles scientifiques

Strasser, Bruno J. "Collecting, Comparing, and Computing Sequences: The Making of Margaret O. Dayhoff’s Atlas of Protein Sequences and Structure, 1954-1965." Journal of the History of Biology 43, no. 4 (2010): 623-60.

Strasser, Bruno J. "Laboratories, Museums, and the Comparative Perspective: Alan A. Boyden’s Serological Taxonomy, 1925-1962." Historical Studies in the Natural Sciences 40, no. 2 (2010): 149-82.

Strasser, Bruno J, and Soraya de Chadarevian. "The Comparative and the Exemplary: Revisiting the Early History of Molecular Biology." History of Science 49 (2011): 317-36.

Strasser, Bruno J. "The Experimenter’s Museum: Genbank, Natural History, and the Moral Economies of Biomedicine." Isis 102, no. 1 (2011): 60-96.

Strasser, Bruno J. "Data-Driven Sciences: From Wonder Cabinets to Electronic Databases." Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences (2011, in press).

Chapitres de livre

Bürgi, Michael, and Bruno J Strasser. "Pharma in Transition: New Approaches to Drug Development at F. Hoffmann-La Roche & Co, 1960–1980." In Perspectives on 20th-Century Pharmaceuticals, edited by V. M. Quirke and Judy Slinn, 391-432. Oxford: Peter Lang, 2010.

Chapitres d'actes (de conférence)

Lombard, François “Un dispositif technopédagogique pour l'investigation en biologie : éléments de bilan après sept ans”. Proceedings des Journées Démarches d'investigation pour l'enseignement des sciences, Lyon. 24-25 novembre 2010 | Loisy, Catherine, Trgalova, Jana, Monod-Ansaldi, Réjane . (2010)Actes des journées scientifiques DIES 2010, 24-25 novembre 2010, Lyon, Sous la direction de Catherine Loisy, Jana Trgalova, Réjane Monod-Ansaldi

Lombard, François “New opportunities for authenticity in a world of changing biology”. Proceeddings de ‘Authenticity in Biology Education: Benefits and Challenges’. 13-19 july 2010, Braga Portugal, 2010 sous presse.

Présentations à une conférence

* conférences invitées

Kopp, Rémy “Démarches d’investigation pour l’enseignement des sciences : quelles ressources pour les enseignants ? Quelle place pour le travail collectif ? “ Journées scientifiques DIES 2010, INRP – Lyon, 24 et 25 novembre 2011

Kopp, Rémy “Effets des démarches d’investigation dans l’enseignement et les apprentissages scientifiques”, Journée d’étude S-TEAM ,Grenoble, 11 mai 2011.

* Lombard, François, participation comme discutant au séminaire : “Genomics education for decision making “, Utrecht, 2-3 décembre 2010

Lombard, François et Blatter, Marie-Claude, “La didactique entre savoirs disciplinaires recherche en éducation savoirs enseignants étude d’un cas”. 6ème forum de didactique des sciences expérimentales, Lausanne 21 janvier 2010

* Strasser, Bruno J. “Le déluge informationnel: La nouvelle production du savoir dans les sciences de la vie”, Collège de France, Paris, 8 décembre, 2011

*Strasser, Bruno J. “The Data Deluge: Reinventing Authorship in the Data-Driven Sciences”, Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte, Berlin, 24 novembre, 2011

* Strasser, Bruno J. “The “Data Deluge”: Reinventing Authorship, Credit, and Community in the Life Sciences”, Massachusetts Institute of Technology, Boston, 7 novembre, 2011

Strasser, Bruno J. “Science and Commercial Culture: Competition, Cooperation, and Assimilation”, Society for the Social Studies of Science Conference, Cleveland, 5 novembre, 2011

Strasser, Bruno J. “Beyond Model Organisms: Bringing Biodiversity in the Test Tube”, History of Science Society Conference, Cleveland, 4 novembre, 2011

* Strasser, Bruno J.“Knowing by Collecting: The New Production of Biomedical Knowledge”, Whitney Humanities Center, Yale University, 30 mars, 2011

* Strasser, Bruno J. Bruno J. “Collecting Experiments: The New Production of Biomedical Knowledge”, University of Wisconsin, 29 mars, 2011

* Strasser, Bruno J. “The “Data Deluge: Collecting, Comparing, Computing”, PACHS, Philadelphia, 18 mars, 2011

* Strasser, Bruno J. “Personalizing Medicine Here and Now: Empirical Studies of Post-Genomic Medicine: Final Commentary”, Chemical Heritage Foundation, Philadelphia, 7 mai, 2010

* Strasser, Bruno J. “Data-driven research: Natural history in the age of experimentation?”, University of Exeter, 16 avril, 2010

* Strasser, Bruno J. “Blood vs Bones: Laboratories, Museums and the Pursuit of Objectivity”, University of Manchester, 23 février, 2010

* Strasser, Bruno J. “Collecting Experiments: The Art of Natural History and the Pursuit of Objectivity”, University of Lancaster, 18 février, 2010

* Strasser, Bruno J. “The New Biology as Natural History: GenBank and the Debate over Data Sharing in Science”, University of Manchester, 17 février, 2010

Posters

Lombard, François “Comment rendre les élèves capables de se construire des connaissances scientifiques dans un environnement infodense ?” Poster presenté au Colloque Recherche CDHEP “La place des recherches en didactiques dans les institutions de formation des enseignant-e-s”, 2010

Thèses

MATZ, Brendan (2011). Crafting Heredity: The Art and Science of Livestock Breeding in the United States and Germany, 1860-1914 (Yale University)

PIERREL, Jerôme (2009). La pratique du séquençage ARN à Cambridge, Strasbourg et Gand, 1960-1980 (Université de Strasbourg)

DOOGAB, Yi (2008). The Recombinant University: Genetic Engineering and the Emergence of Biotechnology at Stanford, 1959-1980 (Princeton University)

JOYE, Fréderic (2007). La construction de la politique de la science en Suisse. Enjeux scientifiques, stratégiques et politiques, 1944-1974 (Université de Genève)