Estelle Ardanouy
Research interests:
- Learning Disorders
- Reading and spelling disorders
- Lexical spelling development in children with and without disorders
- Components of spelling in adults with and without disorders
- Evidence Based Practice in Speech LanguageTherapy
Education:
- 2023: PhD in Speech Therapy, University of Geneva, FPSE
- Doctoral thesis: Learning lexical spelling: The role of derivational morphology
- 2019: Certificat de Capacité d'Orthophoniste and Master 2 degree, Université de Toulouse III (Paul Sabatier)
- Master's thesis: Vers une mesure de l'efficacité de la prise en charge orthophonique : Pratique Probante dans la rééducation de la lecture dans le cadre du Trouble Spécifique du Langage Ecrit.
Positions:
- 2023- : DIP post-doc
- 2023 : Mobility in doc in Pr. Deacon's team, Dalhousie University, Halifax, Canada
- 2019 -2023 : Doctoral assistant, University of Geneva
- 2020 -2023 : Speech language therapist, La Cédille, Geneva
- 2019 - 2020 : Speech language therapist, CMPP, Ville-La-Grand, France
Teaching:
- Ad hoc lecturer for the university master's degree in speech therapy - Reasoned analysis of written languages
- Lecturer at the Centre de Formation en Orthophonie de Lyon, Université Claude Bernard, France -UE Written language: learning to read and spell (16h CM)
Research :
2023
Articles scientifiques
- Ardanouy, E., Delage, H., & Zesiger, P. E. (2023). Effectiveness of a group intervention for lexical enrichment in 6-to-10-year-old children with developmental language disorder [Article scientifique]. Child language teaching and therapy, 02656590231188523. https://doi.org/10.1177/02656590231188523 (Original work published 2023)
- Ardanouy, E., Zesiger, P. E., & Delage, H. (2023). Intensive and explicit derivational morphology training in school-aged children: an effective way to improve morphological awareness, spelling and reading? [Article scientifique]. Reading & writing. Reading & writing. https://doi.org/10.1007/s11145-023-10454-y (Original work published 2023)
2022
Articles professionnels
- Zesiger, P. E., Hadjadj, O., & Ardanouy, E. (2022). Dyslexie développementale, phonologie, troubles visuels et visuo-attentionnels : quelques réflexions dans une perspective « evidence-based practice » [Article professionnel]. Langage et pratique, 66, 4‑7. (Original work published 2022)
Chapitres d'actes
- Ardanouy, E., Zesiger, P. E., & Delage, H. (2022). Entraînement explicite de la morphologie dérivationnelle chez des enfants avec trouble spécifique des apprentissages de 8 à 13 ans [Chapitre d’actes]. In Actualités du langage écrit : Actes 2022 (p. p). Orthoéditions. (Original work published 2022)
Masters
- Bury, C. (2022). L’acquisition de l’orthographe lexicale chez les enfants de 6 à 12 ans : données comparatives entre enfants normo-lecteurs et suivis en logopédie [Master]. (Original work published 2022)
- Guigout, C. D. V. (2022). Acquisition de l’orthographe lexicale chez les enfants au développement typique scolarisés en primaire (7 à 11 ans) [Master]. (Original work published 2022)
- Lathion, L. (2022). Efficacité d’un entraînement de la morphologie dérivationnelle chez des enfants de 8 à 14 ans avec un TSLE [Master]. (Original work published 2022)
- Le Hay, A. (2022). Efficacité d’un entraînement en morphologie dérivationnelle sur la lecture et l’orthographe des enfants âgés de 8 à 14 ans avec un TSLE [Master]. (Original work published 2022)
- Rouaze, C. (2022). Acquisition de l’orthographe lexicale chez les enfants au développement typique scolarisés en primaire [Master]. (Original work published 2022)
- Tedeschi, E. (2022). Le développement des compétences orthographiques lexicales des enfants monolingues et bilingues au cours de l’école primaire [Master]. (Original work published 2022)
2021
Articles scientifiques
- Zesiger, P. E., & Ardanouy, E. (2021). L’efficacité des prises en charge des troubles des apprentissages du langage écrit : que disent les revues systématiques? [Article scientifique]. ANAE. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l’enfant, 173, 415‑431. (Original work published 2021)
Articles professionnels
- Ardanouy, E., Zesiger, P. E., & Delage, H. (2021). Efficacité d’un entraînement en morphologie dérivationnelle chez des enfants avec un Trouble Spécifique du Langage Ecrit (TSLE) [Article professionnel]. Rééducation orthophonique. Rééducation orthophonique. (Original work published 2021)
- Delage, H., Hadjadj, O., & Ardanouy, E. (2021). L’Evidence-Based Practice en clinique logopédique [Article professionnel]. Langage & pratiques. Langage & pratiques. (Original work published 2021)