STAFF

Tommaso Ghezzani

Photo
Tommaso Ghezzani

Doctorant

E-mail


Tommaso Ghezzani deals with the history of Renaissance philosophy, the history of aesthetics and the history of science, with particular attention to the intersection between philosophical, literary and visual cultures. He is currently working on a doctoral project, on the relationship between the art of memory, the sciences and pansophy in the European Renaissance, at the Scuola Normale Superiore di Pisa, where he graduated (BA+MA), and at the University of Geneva (Institut Éthique Histoire Humanités). He is also a Didactic Assistant in the History of Philosophy at the University of Pisa and Santorio Fellow (2023) of Centre for the Study of Medicine and the Body in the Renaissance (Domus Comeliana – Pisa). From 2024 he will be a Visiting PhD Researcher and Adjunct Professor of Italian at New York University (Department of Italian Studies).
 
His research project, entitled «The Theatres of the World: Memory and Inventio from Giulio Camillo to Jean Bodin and Robert Fludd», is carried out under the supervision of prof. Nicola Panichi (SNS), prof. Lorenzo Bartalesi (SNS) and prof. Andrea Carlino (iEH2). The aim of the project is to inquire into the life of an intellectual object between the 1500s and 1600s: the theatre of the world, i.e., a kind of text structured like a theatre (or similar architectonic forms) with mnemonic and universal implications. Specifically, it will map the parable of these complex visual encyclopedias which, inaugurated by Giulio Camillo in a platonic-hermetic context on a mnemotechnical basis, encountered notable transdisciplinary theoretical transformations and verbal-figurative translations throughout Europe.
 
FIELDS OF RESEARCH
  • Renaissance Philosophy and Literature
  • Art of Memory
  • Love Treatises
  • Relationship between Magic and Science during the Renaissance
  • History of Medicine and Natural Philosophy
  • History of Aesthetics and Philosophy of Art
 
 
PUBLICATIONS
Books and editions of texts
  • [in progress] Francesco Patrizi, The Kiss. A Dialogue on Love and its Psychosomatic Effects [Text, genetic apparatus, and commentary by T. Ghezzani].
  • T. Ghezzani, Il Platonico innamorato. Poesia, Amore, Magia in Francesco Patrizi da Cherso [foreword by Nicola Panichi], Olschki, Firenze 2023.
Edited Volumes
  • [forthcoming 2024] T. Ghezzani and C. Poupard (eds.), The Art of Memory and the Sciences in the Early Modern Age, special focus of “Galilaeana. Studies in Renaissance and Early Modern Science”, Museo Galileo – Istituto e Museo di Storia della Scienza (Firenze).
Peer-reviewed articles
  • [forthcoming 2023] T. Ghezzani, Medicamenti della memoria e medicamenti dell’anima: ferita amorosa e carnalità tra Marsilio Ficino e Francesco Patrizi, in “Bruniana & Campanelliana. Ricerche filosofiche e materiali storico-testuali”, F. Serra (Pisa – Roma).
  • [forthcoming 2023] T. Ghezzani, Tra filologia e filosofia: per una teoria dell’imitazione in Über das Studium der Griechiechen Poesie di F. Schlegel, in “Cenobio. Rivista trimestrale di cultura”, Edizioni Cenobio (Lugano).
  • T. Ghezzani, Schiller e il Laocoonte: implicazioni del sublime tra Winckelmann e Lessing, in “Cenobio. Rivista trimestrale di cultura” 72 (2)/2022, Edizioni Cenobio (Lugano), pp. 5-20.
  • T. Ghezzani, For a Mnemotechnical reading of Guido Casoni’s Della Magia d’amore, in “Ágora. Estudos Clássicos em Debate” 24 (1)/2022, UA Editora (Aveiro), pp. 259-78.
  • T. Ghezzani, Immagini della servitù volontaria tra Marsilio Ficino e Giovanni Pico della Mirandola. Problemi di filosofia d’amore, in “Philosophia. Rivista della Società Italiana di Storia della Filosofia” 1/2019 (2022), Carocci (Roma), pp. 65-91.
  • T. Ghezzani, Consonances between Francesco Patrizi and Michel de Montaigne: materials for an aesthetic comparison, in “Bulletin de la Société internationale des amis de Montaigne” 73/2021, Classiques Garnier (Paris), pp. 213-239.
Chapters in books
  • [forthcoming 2023] T. Ghezzani, L’artista figurativo come modello per il cortigiano. Note culturali e filosofiche su Castiglione e l’emancipazione delle “arti” belle, in S. Ferilli – M. Nava – J. Schiesaro (eds.), La trattatistica d’arte nell’Italia del Cinquecento. Generi, pratiche, modelli, Carocci, Roma
  • T. Ghezzani, “Memoria” e “Conversazione”. Tra Giulio Camillo e Stefano Guazzo, in L. Burzelli and M. Sgattoni (eds.), Le ragioni del dialogo. Un seminario sulla “civil conversazione” e la sua fortuna moderna, Argalìa, Urbino 2021.
  • T. Ghezzani, «Misuratelo senza i trampoli»: esperienza del diverso per la rottura del limite in Montaigne, in E. Baiocco and M. Coco (eds.), Oltre il confine, Edizioni Università di Macerata, Macerata 2021.
  • T. Ghezzani, Rassegna di studi sul platonismo di Vico, in: A. Muni (ed.), Platone nel pensiero moderno e contemporaneo (vol. 11), Limina Mentis, Villasanta 2017
Book Reviews
  • T. Ghezzani, [review] Sergio Di Benedetto, «Depurare le tenebre delli amorosi miei versi». La lirica di Girolamo Benivieni, Firenze, Olschki, 2020, in “Nuova Informazione Bibliografica” 20 (1) / 2023, Il Mulino (Bologna), pp. 121-4.
  • T. Ghezzani, [review] Mino Gabriele, La porta magica di Roma simbolo dell’alchimia occidentale, Nuova edizione ampliata e riveduta, Firenze, Olschki, 2021, in “Nuova Informazione Bibliografica” 18 (4) / 2021, Il Mulino (Bologna), pp. 769-71.
  • T. Ghezzani, [review] Pietro Pomponazzi, Expositio super I De anima Aristotelis et Commentatoris (1503). Riportata da Antonio Surian, edizione a cura di Massimiliano Chianese, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 2018, “Nuova Informazione Bibliografica” 16 (4) / 2019, Il Mulino (Bologna), pp. 767-9.
Divulgation

 

 

 


STAFF