Neuro-psycho-linguistique

Doctorant FNS

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Dr Grégoire Python

Chargé de cours

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Research field interest

- interference and facilitation in word production

- aphasia rehabilitation and technologies

I obtained my PhD in 2018 as part of the SNF project Dynamics of facilitation and interference during speech production in healthy speakers and in speakers with aphasia: behavioural and ERP investigation (FNS 105314_146113).

Publications

Python, G. & Monney, V. (2019). L’apprentissage par résolution de problèmes (ARP) en Master d’orthophonie : revue de littérature et réflexions sur plus de 10 ans de pratique. Rééducation Orthophonique, 276.

Python, G., Glize, B. & Laganaro, M. (2018). The involvement of left inferior frontal and middle temporal cortices in word production unveiled by greater facilitation effects following brain damage. Neuropsychologia (121), 122-134.

d’Honincthun, P., Ballansat, G., Charpié Gambazza, C., Chételat, D., Python, G. & Schneider, L. (2018). Thérapies de groupe en aphasiologie : trois expériences. Rééducation Orthophonique, 275.

Python, G., Fargier, R. & Laganaro, M. (2018). When wine and apple both help the production of grapes: ERP evidence for post-lexical semantic facilitation in picture naming.Frontiers in Human Neuroscience (12), 136.

Python, G., Fargier, R. & Laganaro, M. (2018). ERP evidence of distinct processes underlying semantic facilitation and interference in word production. Cortex (99), 1-12.

Michel Lange, V., Pellet Cheneval, P., Python, G. & Laganaro, M. (2016). Contextual phonological errors and omission of obligatory liaison as a window into the span of phonological encoding in aphasic patients. Aphasiology, 31 (2), 201-220.

Python, G., Pellet Cheneval, P. & Laganaro, M. (2015). Dépistage normé des troubles de parole : apport des diadococinésies. Aphasie et domaines associés, 1/2015, 26-44.

Laganaro, M., Python, G. & Toepel, U. (2013). Dynamics of phonological-phonetic encoding in word production: Evidence from diverging ERPs between stroke patients and controls. Brain and Language, 126, 123-132.

Python, G., Bischof, S., Probst, M. & Laganaro, M. (2013). TICSf-12 : Une épreuve de dépistage des troubles de la compréhension. Aphasie et domaines associés, 2/2013, 70-77.

Python, G., Bischof, S., Probst, M. & Laganaro, M. (2012). Elaboration et normalisation d’un test informatisé de compréhension syntaxique en français. Revue de neuropsychologie, 4/3,206-215.

Python, G. (2011). Rééduquer la compréhension asyntaxique à l'aide d'une Thérapie du Mapping Informatisée. Aphasie et domaines associés, 1/2011, 21-39.


Membres Equipe NPL