Publications de Katarina Gvozdic
Ouvrages collectifs et chapitres
Wyss, A., Gvozdic, K., Gentaz, E., & Sander, E. (2023). Comment favoriser les apprentissages scolaires: Repenser les gestes professionnels pour l'enseignement. Dunod. [How to promote learning in school]
Gros, H., & Gvozdic, K. (2022). Context, Content Effects and Flexibility. Cognitive Flexibility. ISTE Ltd, London, and Wiley, New York.
Sander, E., Gros, H., Gvozdic, K., & Scheibling-Sève, C. (2021). Psychologie et neurosciences : enjeux pour l'éducation. Dans Khamassi, M. (dir), Manuel de psychologie et neurosciences. De Boeck. [Psychology and neurosciences : educational challenges]
Sander, E., Gros, H., Gvozdic, K. et Scheibling-Sève, C. (2018). Les neurosciences en éducation. Paris : Editions Retz. [Neuroscience in education]
Articles dans des journaux revus par les pairs
Sander, E., Marcoux, G., Wyss, A., Naud, S., Scheibling-Sève, C., Gros, H., & Gvozdic, K. (2022). Caractère résilient des conceptions intuitives des notions de justice et de liberté : résultats d'une étude au collège dans le cours d'enseignement moral et civique. Recherches en éducation, 49, 130-143. https://doi.org/10.4000/ree.11383
Gvozdic, K., & Sander, E. (2020). Learning to be an opportunistic word problem solver: Going beyond informal solving strategies. ZDM, 52(1), 111-123. doi:10.1007/s11858-019-01114-z
Gvozdic, K. & Sander, E. (2019). L’angle mort de l’intuition. Educateur, numéro special: Aimer les maths, un pari fou?. 22-23.
Gvozdic, K., & Sander, E. (2018). When intuitive conceptions overshadow pedagogical content knowledge: Teachers' conceptions of students' arithmetic word problem solving strategies. Educational Studies in mathematics. DOI: 10.1007/s10649-018-9806-7
Gvozdic, K., Moutier, S., Dupoux, E., Buon M. (2016). Priming children’s use of intentions in moral judgement with metacognitive training. Frontiers in Psychology, 7, p.190. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00190
Pasquinelli, E., Zalla, T., Gvozdic, K., Potier-Watkins, C., & Piazza, M. (2015). Mind, brain, and teaching: Some directions for future research. Behavioral and Brain Sciences, 38: E54. DOI:10.1017/S0140525X14000697
Articles dans des actes de colocs
Gvozdic, K., Naud S. & Sander, E. (2023). Investigating the robustness of intuitive conceptions among adults and teachers through production tasks. In M. Ayalon, B. Koichu, R. Leikin, L. Rubel., & M. Tabach (Eds.). (2023). Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. X, pp. XX-YY). University of Haifa.
Gvozdic, K. & Sander, E. (2021). Mental simulation of an encoded representation on arithmetic word problem solving. IN Inprasitha, M., Changsri, N. & Boonsena, N. (Eds). Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2, pp. 369-376. Khon Kaen, Thailand: PME.
Gvozdic, K., & Sander, E. (2017). Solving additive word problems: Intuitive strategies make the difference. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society. London, UK: Cognitive Science Society.
Gvozdic, K. & Sander, E. (2016). Recherche translationnelle sur l'enseignement des mathématiques à l'école élémentaire. Dans Kuong Renard, M. (Coordinatrice). CLI' 2016 : Constructions du sens, sens des constructions (pp. 15-22). Bibliothèque numérique Paris 8.https://octaviana.fr/document/COLN32_1.
Articles dans des revues professionnelles
Sander, E., Gros, H., Gvozdic, K. & Scheibling-Sève, C. (2019). Changer l’école : prenez garde aux neuromythes !. The Conversation.
Gvozdic, K. & Sander, E. (2019). L’angle mort de l’intuition. Educateur, numéro spécial : Aimer les maths, un pari fou ?. 22-23.
En préparation
Gvozdic, K. & Rivier, C. (soumis). Les métaphores de l'enseignement. Dans Sander, E. (dir). Les métaphores pour l'éducation.
Gvozdic, K. & Sander, E. (soumis). Les métaphores enseignantes des processus d’enseignement et d’apprentissage. Dans Morel, S., Payet, J-P., & Sander, E. (dir). Théories implicites et explicites des enseignants. [Teaching metaphors for teaching and learning processes]
Gvozdic, K., Raynal, L., Naud, S. & Sander, E. (in preparation). The continuum from intuitive to expert categories : insights from a production task regarding arithemtic operations.