Troubles du langage : évaluation et remédiation

Hélène Delage

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Dr. Hélène Delage

Maître d'Enseignement et de Recherche (MER)

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Intérêts de recherche / Areas of research:  

  • Recherche appliquée aux troubles neuro-développementaux du langage chez l'enfant, l’adolescent et l’adulte (avec TDL, TSA, TDAH, dyslexie ou surdité) / Applied research on neuro-developmental language disorders in children, adolescents and adults (with DLD, ASD, ADHD, dyslexia or deafness)
  • Evaluation dynamique du langage / Dynamic assessment of language
  • Interface langage / cognition (fonctions exécutives) / Interface language-cognition (executive functions)
  • Évaluation de l'efficacité des thérapies logopédiques (= pratique fondée sur les preuves) / Efficiency of speech-language therapy (= Evidence-Based Practice)

 

Formation / Education

  • 2009 & 2013 : Qualified as assistant professor (MCF) in French universities
  • 2008 : Doctorat ès Linguistique (PhD), University of Tours, Department of Linguistics, with Highest Honors. Dissertation title: Evolution of linguistic heterogeneity in children with mild-to-moderate hearing loss: Study of syntactic complexity
  • 2004 : M2 in cognitive sciences (Cognition, Development: Behavior and Brain), University of Tours (mention: Good)
  • 2003 : M1 in Linguistics, University of Tours (mention: very Good)
  • 2003 : Post graduate diploma in Speech-Language Therapy, University of Medicine, Tours

 

 Expériences / Employment history:

  • 2019 - present : Maître d’Enseignement et de Recherche (Senior Lecturer), FPSE, University of Geneva
  • 2011 - 2020 : Logopédiste / Speech and Language Therapist, university clinic, University of Geneva
  • 2016 - 2019 : Coordinator of Continuing Professional Development in Speech and Language Therapy, FPSE, University of Geneva
  • 2012 - 2019 : Chargée de cours (Senior Lecturer), FPSE, University of Geneva
    Chargée d’enseignement (Lecturer), Coordinator of the Master of Speech and Language therapy, FPSE, University of Geneve
  • 2011 : Chargée d’enseignement (Lecturer), FPSE, University of Neuchâtel
  • 2009 - 2012 : Post-doctoral position, FPSE, University of Geneva
    Chargée d’enseignement (Lecturer), FPSE, University of Geneva 
  • 2009 : Vacataire de recherche (Research assistant), University of Tours. Projet: Cross-linguistically Robust Stages of Children's Linguistic Performance with Applications to the Diagnosis of Specific Language Impairment
  • 2008 - 2009 : ATER 50% (for university teaching), University of Tours 
  • 2007 - 2008 : ATER 100% (for university teaching), University of Tours
  • 2006 - 2007 : Vacataire de recherche (Research assistant), University of Tours. Projet: Evaluation du français des adolescents sourds intégrés en collège
  • 2004 - 2007 : Chargée de cours (for university teaching), University of Tours

    Logopédiste / Speech and Language Therapist (50%), Tours 

  • 2004 : Vacataire de recherche (Research assistant), INSERM, Tours. Projet: De la prosodie dans les troubles langagiers et dans l’autisme
  • 2003 - 2004 : Logopédiste / Speech and Language Therapist (20%), Tours 

 

Enseignements actuels / Actual teaching:

  • Introduction aux Troubles du Langage, Baccalauréat en psychologie
  • Introduction à la linguistique clinique, Baccalauréat en psychologie
  • Troubles du langage et de la communication chez l’enfant, Baccalauréat en psychologie
  • Evaluation et prise en charge des troubles du langage et de la communication chez l'enfant, Maîtrise en logopédie 
  • Pratique logopédique en ORL, Maîtrise en logopédie (coordination)
  • Prise en charge logopédique des situations de handicap, Maîtrise en logopédie (coordination)

 

Projets financés / Grants:

 

Publications

 

Livre / Book

Delage, H. & Durrleman, S. (2015). Langage et cognition dans l’autisme chez l’enfant : théorie et clinique. 96 pages. Collection : Le Monde Du Verbe. Paris : de Boeck, Solal. ISBN : 978-2-35327-317-1. 

 

Articles dans des revues à comité de lecture / Peer-reviewed publications

Ardanouy, E., Lefèvre, E., Delage, H. & Zesiger, P. (in press). Which skills underlie French-speaking children’s lexical spelling acquisition in elementary school? Insight from a cross-sectional exploratory network study from Grade 1 to 5. Journal of Experimental Child Psychology.

Delage, H., Stanford, E. Garnier, P., Oriol, E. & Morin, E. (accepted with minor revision). The efficiency of an explicit approach to improve complex syntax in French-speaking children with developmental language disorder: a pilot study. Child Language Teaching and Therapy.

Stanford, E., Eikerling, M., Hadjadj, O. & Delage, H. (2024). Supporting multilingual children with language impairment in a multilingual environment: evidence and perspectives from practitioners in Switzerland. International Journal of Multilingualism, OnlineFirst. https://doi.org/10.1080/14790718.2024.2325999

Durrleman, S., Thommen, E. & Delage. H. (In press). Entraîner la syntaxe : bénéfices linguistiques et cognitifs chez les enfants avec trouble développemental du langage ou trouble du spectre de l’autisme. L’année Psychologique.

Ardanouy, E., Zesiger, P. & Delage, H. (2024). Derivational morphology training in French-speaking 9- to 14-year-old children and adolescents with developmental dyslexia: does it improve morphological awareness, reading and spelling outcome measures? Journal of Learning Disabilities, OnlineFirst. https://doi.org/10.1177/00222194231223526

Delage, H., Hadjadj, O., Matrat, M. & Kehoe, M. (2023). L’évaluation dynamique du langage oral chez l’enfant : études pilotes. Études de Linguistique Appliquée, 210, 197-214. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:174749

De Marchi, L., Matrat, M., Delage, H. & Kehoe, M. (2023). L’évaluation dynamique de la production phonologique. Glossa, 136, 83-126. https://www.glossa.fr/index.php/glossa/article/view/1415

Hadjadj, O., Kehoe, M. & Delage, H. (2023). Dynamic assessment of narrative skills for identifying developmental language disorder in mono- and bilingual French-speaking children. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, Volume 0: Ahead of Print, 1-22. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:173684

Stanford, E. & Delage, H. (2023). The language-cognition interface in atypical development: Support for an integrative approach. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 1, Published online.

Ardanouy, E., Delage, H., & Zesiger, P. (2023). Effectiveness of a group intervention for lexical enrichment in 6-to-10-year-old children with developmental language disorder. Child Language Teaching and Therapy, 39(3). https://archive-ouverte.unige.ch/unige:170728

Ardanouy, E., Zesiger, P. & Delage, H. (2023). Intensive and explicit derivational morphology training in school-aged children: An effective way to improve morphological awareness, spelling and reading. Reading and Writing, Published online, 1-25. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:169862

Stanford, E. & Delage, H. (2023). The contribution of visual and linguistic cues to the production of passives in ADHD and DLD: Evidence from thematic priming. Clinical Linguistics & Phonetics, 37(1), 17-51. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160771

Delage, H. (2023). Le rôle de l’analyse morphosyntaxique dans l’apprentissage de la lecture. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 182. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:173930

Matrat, M., Delage, H. & Kehoe, M. (2023). A new dynamic word learning task to diagnose language disorder in French-speaking monolingual and bilingual children. Frontiers in Rehabilitation Sciences. 3:1095023. doi: 10.3389/fresc.2022.1095023 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:167109

Delage, H., Stanford, E., Baratti, C. & Durrleman, S. (2023). Working memory training in children with developmental language disorder: Effects on complex syntax in narratives. Frontiers in Rehabilitation Sciences, 3:1068959.  https://doi.org/10.3389/fresc.2022.1068959 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:167633

Ducrot, S., Antonini, M., Pont, C. & Delage, H. (2022). Application d’une approche EBP dans l’intervention chez l’enfant : quelle efficacité des thérapies logopédiques/orthophoniques ? Glossahttps://www.glossa.fr/index.php/glossa/article/view/1034/1499 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:163187

Franck, J. & Delage, H. (2022). The Interplay of Emotions, Executive functions, Memory and Language: Challenges for Refugee Children. Languages, 7(309). https://doi.org/10.3390/languages7040309https://archive-ouverte.unige.ch/unige:167632

Hadjadj, O., Kehoe, M. & Delage, H. (2022). Dynamic assessment of narratives and syntax for diagnosing language disorders in bilingual children. Languages, 7(4), 295. https://doi.org/10.3390/languages7040295 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:167506

Matrat, M., Delage, H. & Kehoe, M. (2022). Dynamic assessment of word learning to diagnose developmental language disorder in French-speaking monolingual and bilingual children. Languages, 7(3), 181. https://doi.org/10.3390/languages7030181 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:162599

Durrleman, S., Bentea, A., Prisecaru, A., Thommen, E. & Delage, H. (2022). Training syntax to enhance theory of mind in children with ASD. Ahead-of-print, 1-14.  Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05507-0 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:161306 

Durrleman, S., Dumont, A. & Delage, H. (2022). Syntactic training enhances Theory of Mind in deaf children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education27(1), 89-100. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160689

Delage, H., Prat, P., & Kehoe, M. (2021). L’évaluation dynamique du langage en logopedie. Glossahttps://archive-ouverte.unige.ch/unige:160703

Durrleman, S., Colin, C. Urbain, C., Cissokho, M. & Delage, H. (2021). Entraîner la syntaxe : Bénéfices linguistiques et cognitifs chez les enfants avec TDL via une étude de cas multiples. Glossa130, 78-97. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160702

Delage, H., Eigsti, I. M., Stanford, E & Durrleman, S. (2021). A preliminary examination of the impact of working memory training on syntax and processing speed in children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:156253

Delage, H (2021). Efficacité des thérapies orthophoniques en langage oral : données choisies de la littérature. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 173(33), 399-414. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:156252

Delage. H. (2021). Efficacité d’une thérapie métalinguistique : trois vignettes cliniques en morphosyntaxe. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 173(33), 455-463. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:156251

Delage, H. & Franck, J. (2021). Diagnostic de troubles du langage chez l’enfant réfugié : Défis actuels. Babylonia, Swiss review of language teaching and learning, tema 2, 44-51. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:156250​​​​​​​ ; https://babylonia.online/index.php/babylonia/issue/view/14/13

Delage, H., Stanford, E & Durrleman, S. (2021). Working memory training enhances complex syntax in children with Developmental Language Disorder. Applied Psycholinguistics, 42(5), 1341-1375  https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153731​​​​​​​ 

Stanford, E. & Delage, H. (2020). Executive functions and syntax: Distinguishing DLD from ADHD in French-speaking children.Frontiers in Psychology, 11, 551824. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.551824 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149660

Delage, H, Stanford, E., Piller, A. G. & Durrleman, S. (2020). Entraînement de la mémoire de travail : Quels effets sur la mémoire et la syntaxe d’enfants présentant un trouble développemental du langage ? Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant166, 319-329. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153726

Durrleman, S. & Delage, H. (2020). Training complements for belief reasoning in Developmental Language Disorder. Journal of Speech, Language and Hearing Research63(6), 1861-1977. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00075 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:150330

Patrucco-Nanchen, T. & Delage, H. (2020). Prise en charge collaborative entre logopédistes et éducateurs de la petite enfance : Etude d’un cas clinique. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 164, 32(1). https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153727

Delage, H. & Frauenfelder, U. H. (2020). Relationship between working memory and complex syntax in children with Developmental Language Disorder. Journal of Child Language, 47(3), 600-632. https://doi.org/10.1017/s0305000919000722 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149711

Delage, H. & Frauenfelder, U. H. (2019). Syntax and working memory in typically-developing children: Focus on syntactic complexity. Language, Interaction and Acquisition, 10(2), 141-176. https://doi.org/10.1075/lia.18013.del ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149710

Durrleman, S., Burnel, M., de Villiers, J., Thommen, E., Yann, R. & Delage, H. (2019). The clinical impact of grammar on mentalizing: A study of children with Autism Spectrum Disorder and with Developmental Language Disorder. Frontiers in Psychology, 10, 2478. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02478 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149974

Stanford, E. & Delage, H. (2019). Complex syntax and working memory in children with specific learning difficulties. First Language, 1-26. https://doi.org/10.1177/0142723719889240 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149982

Stanford, E., Durrleman, S. & Delage, H. (2019). The effect of working memory training on the production of object clitics in French-speaking children with Developmental Language Disorder. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1388-1410. https://doi.org/10.1044/2019_ajslp-18-0238 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149969

Delage, H. & Durrleman, S. (2018). Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Distinct syntactic profiles? Clinical Linguistics & Phonetics, 18, 1-28. https://doi.org/10.1080/02699206.2018.1437222 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149709

Stanford, E. & Delage, H. (2017). The role of working memory in the comprehension of phrasal movement in children with learning difficulties. Generative Grammar in Geneva, 10, 195-216. https://doi.org/10.13097/ttya-3vk1 ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:105153

Durrleman, S., Delage, H., Prevost P. & Tuller, L. (2017). The comprehension of passives in Autism Spectrum Disorder. Glossa: a journal of general linguistics, 2(1), 88. http://doi.org/10.5334/gjgl.205 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149976

Durrleman, S. & Delage, H. (2016). Autism Spectrum Disorder and Specific Language Impairment: Overlaps in syntactic profiles, Language acquisition, 23(4), 361-386. https://doi.org/10.1080/10489223.2016.1179741 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149731

Delage, H., Durrleman, S. & Frauenfelder, U. (2016). Disentangling sources of difficulty associated with the acquisition of accusative clitics in French, Lingua180, 1-24. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2016.03.005 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149712

Varlokosta, S., Belletti, A., Costa, J., Friedmann, N., Gavarro, A., Grohmann, K.K., (…) Delage, H. et al. (2016). A Cross-Linguistic Study of the Acquisition of Clitic and Pronoun Production, Language Acquisition23, 1-26. https://doi.org/10.1080/10489223.2015.1028628 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:150359

Bakhos, D., Delage, H., Galvin, J., Lescanne, E., Roux, S., Bonnet-Brilhault, F. & Bruneau, N. (2014). Cortical electrophysiological markers of language abilities in children with hearing aids: a pilot study. BioMed Research International, Volume 2014https://doi.org/10.1155/2014/198153 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149707

Tuller, L. & Delage, H. (2014). Mild-to-Moderate Hearing Loss and Language Impairment: How are they Linked? Lingua139, 80-101. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2013.10.009 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:150358

Tuller, L., Delage, H., Monjauze, C., Piller, A.G. & Barthez, M.A. (2011). Clitic pronoun production as a measure of atypical language development in French: A comparative study of SLI, mild-to-moderate deafness and benign epilepsy of childhood with centrotemporal spikes. Lingua, 121, 423-441. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2010.10.008 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149714

Gavarro, A., Guasti, M.T., Tuller, L., Prévost, P., Belleti, A., Cilibrqsi, L. Delage, H. & Vernice, M. (2011). The acquisition of partitive clitics in Romance five-year-olds. Iberia: An International Journal of Theoretical Linguistics, 3(2), 1-19. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153728

Delage, H. & Tuller, L. (2007). Language Development and Mild-to-Moderate Hearing Loss: Does Language Normalize with Age? Journal of speech and language and hearing research, 50(5), 1-14. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2007/091) ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153725

 

Revues professionnelles / Professional journals

Delage, H, Hadjadj, O., Kehoe, M. & Matrat, M. (2024). Valeur diagnostique de l'évaluation dynamique du langage oral. Ortho Magazine, 171, 18-22.

Delage, H. Fonctions exécutives et troubles du langage oral : perspectives actuelles. (2023). Langage et Pratiques, 67, 5-9. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:173922

Matrat, M., Hadjadj, O., Delage, H. & Kehoe, M. (2022). Interview : L’évaluation dynamique en lexique (EDL). Langage et Pratiques, 65, 15-16. https://arld.ch/publications/langage-et-pratiques ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:164680

Ardanouy, E., Zesiger, P. & Delage, H. (2021). Efficacité d’un entraînement en morphologie dérivationnelle chez des enfants avec un Trouble Spécifique du Langage Ecrit (TSLE). Rééducation Orthophonique. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160705

Delage, H., Hadjadj, O., & Ardanouy, E. (2021). L’Evidence-Based Practice en clinique logopédique. Langage et Pratiques, 64, 4-8, https://arld.ch/publications/langage-et-pratiques ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:161302

Delage, H. (2021). Efficacité des thérapies logopédiques chez l’enfant : Méta-analyses et vignette clinique en langage oral. Les cahiers de l’ASELF18(2), 19-26. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:161303

Delage, H. & Pont, C. (2018). Evidence-Based Practice : Intégration dans le cursus universitaire des orthophonistes/logopédistes. Rééducation Orthophonique276, 163-183. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153729

  

Chapitres / Chapters

Delage, H. (2023). Efficacité des thérapies orthophoniques en langage oral : données actuelles et perspectives. In G. Hilaire-Debove & S. Basaglia-Pappas (Eds.), Langage oral : état des pratiques orthophoniques et de la recherche. Collection “Rencontres d’orthophonie”, pp. 345-370. Ortho-Edition.

Hadjadj, O., Kehoe, M. & Delage, H. (2023). Le diagnostic du trouble développemental du langage grâce à l’évaluation dynamique de la narration. In G. Hilaire-Debove & S. Basaglia-Pappas (Eds.), Langage oral : état des pratiques orthophoniques et de la recherche. Collection “Rencontres d’orthophonie”, pp. 33-58. Ortho-Edition.

Matrat, M., Delage, H. & Kehoe, M. (2023). L’évaluation dynamique du lexique et le diagnostic de trouble développemental du langage chez les enfants bilingues francophones. In G. Hilaire-Debove & S. Basaglia-Pappas (Eds.), Langage oral : état des pratiques orthophoniques et de la recherche. Collection “Rencontres d’orthophonie”, pp. 171-200. Ortho-Edition.

Ardanouy, E., Zesiger, P. & Delage, H. (2022). Entraînement explicite de la morphologie dérivationnelle chez des enfants avec trouble spécifique des apprentissages de 8 à 13 ans. Les troubles du langage écrit. Collection “Rencontres d’orthophonie”, pp. 149-172. Isbergues : Ortho-Edition. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:165610

Delage, H. (2022). Etudes de cas uniques sur l’efficacité d’une thérapie : Utilisation de lignes de base. Illustrations chez l’enfant. In S. Borel, P. Gatignol, A. Gros & T. M. Tran (Eds.), Manuel de recherche en orthophonie, pp. 138-148. De Boeck. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:164318

Janvier, E., Attout, L. & Delage, H. (2021). Relations entre mémoire de travail et syntaxe chez des enfants dyscalculiques. In G. Hilaire-Debove & N. Joyeux (Eds.), La cognition mathématique. Collection “Rencontres d’orthophonie”, pp. 211-235. Isbergues : Ortho-Edition. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160697 

Delage, H., Stanford, E. & Durrleman, S. (2019). Entraînement de la mémoire de travail chez l’enfant avec TSA : Quel impact sur la syntaxe ? In P. Gatignol & T. Rousseau (Eds.), Troubles du spectre de l’autisme : recherche et orthophonie, pp. 381-408. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:154026 

Guasti, M.T., Delage, H. & Durrleman, S. (2018). Syntactic awareness of clitic pronouns and articles in French-speaking children with autism, specific language impairment and developmental dyslexia. In A. Gavarro (Ed.), On the acquisition of the syntax of Romance (Language Acquisition and Language Disorders), pp. 147-168. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/lald.62.07gua ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153760

Silleresi, S., Tuller, L., Delage, H., Durrleman, S., Bonnet-Brilhault, F., Malvy, J. & Prévost, P. (2018). Sentence repetition and language impairment in French-speaking children with ASD. In A. Gavarro (Ed.), On the acquisition of the syntax of Romance(Language Acquisition and Language Disorders), pp. 235-258. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/lald.62.11sil ; https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153761

Delage, H., Gatignol, P. & Durrleman, S. (2017). Entraîner la mémoire de travail pour améliorer la syntaxe : Une étude d’entraînement chez les enfants présentant un trouble spécifique du langage et un trouble du spectre autistique. In P. Gatignol & T. Rousseau (Eds.), Efficacité des thérapies. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153765

Durrleman, S., Gatignol, P. &. Delage, H., (2017). La théorie de l’esprit peut-elle s’améliorer grâce à un entraînement grammatical ? Une étude chez les enfants atteints de troubles du spectre autistique et de troubles spécifiques du langage. In P. Gatignol & T. Rousseau (Eds.), Efficacité des thérapies. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153766

Delage, H. & Durrleman, S. (2016). Du langage à la cognition et vice-versa : Relations entre syntaxe, mémoire de travail et théorie de l’esprit dans le trouble spécifique du langage et dans l’autisme. Actes des Entretiens de Bichat. Paris, Expansion Scientifique Française. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153767

Delage, H. (2015). Mémoire de travail et syntaxe dans le Trouble Spécifique du Développement du Langage: Quelle relation ? In P. Gatignol & N. Joyeux (Eds.), Mémoire de travail. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153763

Delage, H. & Durrleman, S. (2015). Autisme, dysphasie et dyslexie : Y a-t-il convergence des profils langagiers? In H. Delage & S. Durrleman (Eds), Langage et cognition dans l’autisme chez l’enfant : théorie et clinique. Collection : Le Monde Du Verbe. Paris : de Boeck, Solal. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153768

Delage, H. & Tuller, L. (2014). Language development of children with mild to moderate hearing loss, In T. Most & D. Ringwald-Frimerman (Eds), Theoretical and Applied Aspects of Rehabilitation and Education of Hard-of-Hearing and Deaf Children and Adolescents. MOFET Publishing House Tel-Aviv, Israel, Volume 1, chapter 8, pp. 352-383. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:154076

Frauenfelder, U. & Delage, H. (2013). Modularity and domain specificity in language and cognition. In S.R. Anderson, J. Moeschler & F. Reboul (Eds), The Language-Cognition Interface, pp. 375-394. Droz: Genève. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:41189

 

Actes de colloques avec comité de lecture / Proceedings

Hadjadj, O., Kehoe, K., & Delage, D. (2022). How to diagnose DLD in bilingual children using dynamic assessment. In E. Babatsouli (Ed.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2022 (pp. 29-36). Communicative Disorders, ULL. ISBN: 979-8-218-08730-2 https://archive-ouverte.unige.ch/unige:167634

Gavarró, A., Durrleman, S., & Delage, H. (2016). Cross-linguistic Variation in the Acquisition of Clitics: Evidence from French and Catalan, Boston University Conference on Language Development (BUCLD 40) online proceedings. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160690

Delage, H. & Frauenfelder, U. (2012). Développement de la mémoire de travail et traitement des phrases complexes : Quelle relation ? 3e Congrès Mondial de Linguistique Française. SHS Web of Conferences, 1, 1555-1573. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:82789

Delage, H. & Tuller, L. (2010). Evolution of Syntactic Complexity and Avoidance Strategies in Children and adolescents with Mild-to-Moderate Hearing Loss. In J. Costa, A. Castro, M. Lobo & F. Pratas (Eds.), Language Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2009. Cambridge Scholars Publishing. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160691

Delage, H. (2010). Comment expliquer l’hétérogénéité des performances linguistiques des enfants et adolescents sourds moyens et légers ? Actes du colloque AcquisyLyon 09 (online publication). https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160686

Scheidnes, M., Tuller, L. & Delage, H. (2009). L1 Transfer versus Computational Complexity in Adult L2 French: Evidence from a Comparison with Deaf L1 French Learners. Proceedings of the 3rd Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2008), 241-252. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:153762

Delage, H. (2008). Etude du langage spontané d’enfants sourds moyens et légers : Vers un évitement de la complexité syntaxique ? In Lidilem (ed.) : Autour des langues et du langage : Perspective pluridisciplinaire, 177-184. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160685

Delage, H., Monjauze, C., Hamann, C & Tuller, L. (2008). Relative Clauses in Atypical Acquisition of French. Language Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2007, 166-176. Cambridge Scholars Publishing. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160683

Hamann L., Tuller L., Monjauze C. & Delage, H. (2007). (Un)successful subordination in French-speaking children and Adolescents with SLI. In H. Caunt-Nulton, S. Kulatilake & I. Woo (Eds), Proceedings of the 31st annual Boston University Conference on Language Development, 1, 286-297. Somerville, MA: Cascadilla Press. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:160680