Troubles du langage : évaluation et remédiation

Hélène Delage

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Dr. Hélène Delage

Maître d'Enseignement et de Recherche (MER)

105 (1er étage, Pont-d'Arve)
+41 22 379 91 70
Courriel


 

Faculté de psychologie et des Sciences de l’Education
Groupe de recherche : Psycholinguistique et Logopédie, Equipe « Troubles du langage : Evaluation et remédiation »
Research group: Psycholinguistics and Speech-Language Therapy, Team ʺLanguage impairment: Evaluation and remediation  

 

Intérêts de recherche / Areas of research:  

  • Recherche appliquée aux troubles neuro-développementaux du langage chez l'enfant, l’adolescent et l’adulte (avec TDL, TSA, TDAH, dyslexie ou surdité) / Applied research on neuro-developmental language disorders in children, adolescents and adults (with DLD, ASD, ADHD, dyslexia or deafness)
  • Evaluation dynamique du langage / Dynamic assessment of language
  • Interface langage / cognition (fonctions exécutives) / Interface language-cognition (executive functions)
  • Évaluation de l'efficacité des thérapies logopédiques (= pratique fondée sur les preuves) / Efficiency of speech-language therapy (= Evidence-Based Practice)

 

Formation / Education

  • 2009 & 2013 : Qualified as assistant professor (MCF) in French universities
  • 2008 : Doctorat ès Linguistique (PhD), University of Tours, Department of Linguistics, with Highest Honors. Dissertation title: Evolution of linguistic heterogeneity in children with mild-to-moderate hearing loss: Study of syntactic complexity
  • 2004 : M2 in cognitive sciences (Cognition, Development: Behavior and Brain), University of Tours (mention: Good)
  • 2003 : M1 in Linguistics, University of Tours (mention: very Good)
  • 2003 : Post graduate diploma in Speech-Language Therapy, University of Medicine, Tours

 

 Expériences / Employment history:

  • 2019 - present : Maître d’Enseignement et de Recherche (Senior Lecturer), FPSE, University of Geneva
  • 2011 - 2020 : Logopédiste / Speech and Language Therapist, university clinic, University of Geneva
  • 2016 - 2019 : Coordinator of Continuing Professional Development in Speech and Language Therapy, FPSE, University of Geneva
  • 2012 - 2019 : Chargée de cours (Senior Lecturer), FPSE, University of Geneva
    Chargée d’enseignement (Lecturer), Coordinator of the Master of Speech and Language therapy, FPSE, University of Geneve
  • 2011 : Chargée d’enseignement (Lecturer), FPSE, University of Neuchâtel
  • 2009 - 2012 : Post-doctoral position, FPSE, University of Geneva
    Chargée d’enseignement (Lecturer), FPSE, University of Geneva 
  • 2009 : Vacataire de recherche (Research assistant), University of Tours. Projet: Cross-linguistically Robust Stages of Children's Linguistic Performance with Applications to the Diagnosis of Specific Language Impairment
  • 2008 - 2009 : ATER 50% (for university teaching), University of Tours 
  • 2007 - 2008 : ATER 100% (for university teaching), University of Tours
  • 2006 - 2007 : Vacataire de recherche (Research assistant), University of Tours. Projet: Evaluation du français des adolescents sourds intégrés en collège
  • 2004 - 2007 : Chargée de cours (for university teaching), University of Tours

    Logopédiste / Speech and Language Therapist (50%), Tours 

  • 2004 : Vacataire de recherche (Research assistant), INSERM, Tours. Projet: De la prosodie dans les troubles langagiers et dans l’autisme
  • 2003 - 2004 : Logopédiste / Speech and Language Therapist (20%), Tours 

 

Enseignements actuels / Actual teaching:

  • Introduction à la linguistique clinique, Baccalauréat en psychologie
  • Troubles du langage et de la communication chez l’enfant I, Maîtrises en psychologie et en logopédie 
  • Troubles du langage et de la communication chez l’enfant II, Maîtrise en logopédie 
  • Pratique logopédique en ORL, Maîtrise en logopédie (coordination)
  • Prise en charge logopédique des situations de handicap, Maîtrise en logopédie (coordination)

 

Projets financés / Grants:

 

Publications

 

Livre / Book

Delage, H. & Durrleman, S. (2015). Langage et cognition dans l’autisme chez l’enfant : théorie et clinique. 96 pages. Collection : Le Monde Du Verbe. Paris : de Boeck, Solal. ISBN : 978-2-35327-317-1. 

 

Articles dans des revues à comité de lecture / Peer-reviewed publications

Delage, H., Eigsti, I. M., Stanford, E & Durrleman, S. (in press). The impact of working memory training on syntax and processing speed for children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders.

Durrleman, S., Dumont, A. & Delage, H. (in press). Syntactic training enhances Theory of Mind in deaf children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education.

Delage, H (2021). Efficacité des thérapies orthophoniques en langage oral : données choisies de la littérature. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 173(33), 399-414.

Delage. H. (2021). Efficacité d’une thérapie métalinguistique : trois vignettes cliniques en morphosyntaxe. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 173(33), 455-463.

Delage, H. & Franck, J. (2021). Diagnostic de troubles du langage chez l’enfant réfugié : Défis actuels. Babylonia, Swiss review of language teaching and learning, tema 2, 44-51. https://babylonia.online/index.php/babylonia/issue/view/14/13

Delage, H., Stanford, E & Durrleman, S. (2021). Working memory training enhances complex syntax in children with Developmental Language Disorder. Applied Psycholinguistics, 42(5), 1341-1375 https://doi.org/10.1017/S0142716421000369

Stanford, E. & Delage, H. (2020). Executive functions and syntax: Distinguishing DLD from ADHD in French-speaking children.Frontiers in Psychology, 11, 551824. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.551824 : http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149660

Delage, H, Stanford, E., Piller, A. G. & Durrleman, S. (2020). Entraînement de la mémoire de travail : Quels effets sur la mémoire et la syntaxe d’enfants présentant un trouble développemental du langage ? Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant166, 319-329.   

Durrleman, S. & Delage, H. (2020). Training complements for belief reasoning in Developmental Language Disorder. Journal of Speech, Language and Hearing Research63(6), 1861-1977. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00075 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:150330

Patrucco-Nanchen, T. & Delage, H. (2020). Prise en charge collaborative entre logopédistes et éducateurs de la petite enfance : Etude d’un cas clinique. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 164, 32(1). 

Delage, H. & Frauenfelder, U. H. (2020). Relationship between working memory and complex syntax in children with Developmental Language Disorder. Journal of Child Language, 47(3), 600-632. https://doi.org/10.1017/s0305000919000722 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149711

Delage, H. & Frauenfelder, U. H. (2019). Syntax and working memory in typically-developing children: Focus on syntactic complexity. Language, Interaction and Acquisition, 10(2), 141-176. https://doi.org/10.1075/lia.18013.del ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149710

Durrleman, S., Burnel, M., de Villiers, J., Thommen, E., Yann, R. & Delage, H. (2019). The clinical impact of grammar on mentalizing: A study of children with Autism Spectrum Disorder and with Developmental Language Disorder. Frontiers in Psychology, 10, 2478. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02478 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149974

Stanford, E. & Delage, H. (2019). Complex syntax and working memory in children with specific learning difficulties. First Language, 1-26. https://doi.org/10.1177/0142723719889240 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149982

Stanford, E., Durrleman, S. & Delage, H. (2019). The effect of working memory training on the production of object clitics in French-speaking children with Developmental Language Disorder. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1388-1410. https://doi.org/10.1044/2019_ajslp-18-0238 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149969

Delage, H. & Durrleman, S. (2018). Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Distinct syntactic profiles? Clinical Linguistics & Phonetics, 18, 1-28. https://doi.org/10.1080/02699206.2018.1437222 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149709

Stanford, E. & Delage, H. (2017). The role of working memory in the comprehension of phrasal movement in children with learning difficulties. Generative Grammar in Geneva, 10, 195-216. https://doi.org/10.13097/ttya-3vk1

Durrleman, S., Delage, H., Prevost P. & Tuller, L. (2017). The comprehension of passives in Autism Spectrum Disorder. Glossa: a journal of general linguistics, 2(1), 88. http://doi.org/10.5334/gjgl.205 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149976

Durrleman, S. & Delage, H. (2016). Autism Spectrum Disorder and Specific Language Impairment: Overlaps in syntactic profiles, Language acquisition, 23(4), 361-386. https://doi.org/10.1080/10489223.2016.1179741 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149731

Delage, H., Durrleman, S. & Frauenfelder, U. (2016). Disentangling sources of difficulty associated with the acquisition of accusative clitics in French, Lingua180, 1-24. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2016.03.005 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149712

Varlokosta, S., Belletti, A., Costa, J., Friedmann, N., Gavarro, A., Grohmann, K.K., (…) Delage, H. et al. (2016). A Cross-Linguistic Study of the Acquisition of Clitic and Pronoun Production, Language Acquisition23, 1-26. https://doi.org/10.1080/10489223.2015.1028628 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:150359

Bakhos, D., Delage, H., Galvin, J., Lescanne, E., Roux, S., Bonnet-Brilhault, F. & Bruneau, N. (2014). Cortical electrophysiological markers of language abilities in children with hearing aids: a pilot study. BioMed Research International, Volume 2014https://doi.org/10.1155/2014/198153 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149707

Tuller, L. & Delage, H. (2014). Mild-to-Moderate Hearing Loss and Language Impairment: How are they Linked? Lingua139, 80-101. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2013.10.009 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:150358

Tuller, L., Delage, H., Monjauze, C., Piller, A.G. & Barthez, M.A. (2011). Clitic pronoun production as a measure of atypical language development in French: A comparative study of SLI, mild-to-moderate deafness and benign epilepsy of childhood with centrotemporal spikes. Lingua, 121, 423-441. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2010.10.008 ; http://archive-ouverte.unige.ch/unige:149714

Gavarro, A., Guasti, M.T., Tuller, L., Prévost, P., Belleti, A., Cilibrqsi, L. Delage, H. & Vernice, M. (2011). The acquisition of partitive clitics in Romance five-year-olds. Iberia: An International Journal of Theoretical Linguistics, 3(2), 1-19. 

Delage, H. & Tuller, L. (2007). Language Development and Mild-to-Moderate Hearing Loss: Does Language Normalize with Age? Journal of speech and language and hearing research, 50(5), 1-14. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2007/091)

 

Revues professionnelles / Professional journals

Ardanouy, E., Zesiger, P. & Delage, H. (in press, 2021). Intérêt d’un entraînement en morphologie dérivationnelle chez des enfants avec un trouble spécifique du langage écrit (TSLE). Rééducation Orthophonique.

Delage, H., Hadjadj, O., & Ardanouy, E. (in press, 2021). L’Evidence-Based Practice en clinique logopédique. Langage et Pratiques.

Delage, H., Prat, P., & Kehoe, M. (in press, 2021). L’évaluation dynamique du langage en logopedie. Glossa.

Delage, H. (2021). Efficacité des thérapies logopédiques chez l’enfant : Méta-analyses et vignette clinique en langage oral. Les cahiers de l’ASELF18(2), 19-26.

Durrleman, S., Colin, C. Urbain, C., Cissokho, M. & Delage, H. (2021). Entraîner la syntaxe : Bénéfices linguistiques et cognitifs chez les enfants avec TDL via une étude de cas multiples. Glossa130, 78-97.

Delage, H. & Pont, C. (2018). Evidence-Based Practice : Intégration dans le cursus universitaire des orthophonistes/logopédistes. Rééducation Orthophonique276, 163-183.

  

Chapitres / Chapters

Janvier, E., Attout, L. & Delage, H. (à paraître en 2022). Relations entre mémoire de travail et syntaxe chez des enfants dyscalculiques. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition.

Delage, H., Stanford, E. & Durrleman, S. (2019). Entraînement de la mémoire de travail chez l’enfant avec TSA : Quel impact sur la syntaxe ? In P. Gatignol & T. Rousseau (Eds.), Troubles du spectre de l’autisme : recherche et orthophonie, pp. 381-408. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition.

Guasti, M.T., Delage, H. & Durrleman, S. (2018). Syntactic awareness of clitic pronouns and articles in French-speaking children with autism, specific language impairment and developmental dyslexia. In A. Gavarro (Ed.), On the acquisition of the syntax of Romance (Language Acquisition and Language Disorders), pp. 147-168. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/lald.62.07gua

Silleresi, S., Tuller, L., Delage, H., Durrleman, S., Bonnet-Brilhault, F., Malvy, J. & Prévost, P. (2018). Sentence repetition and language impairment in French-speaking children with ASD. In A. Gavarro (Ed.), On the acquisition of the syntax of Romance(Language Acquisition and Language Disorders), pp. 235-258. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/lald.62.11sil

Delage, H., Gatignol, P. & Durrleman, S. (2017). Entraîner la mémoire de travail pour améliorer la syntaxe : Une étude d’entraînement chez les enfants présentant un trouble spécifique du langage et un trouble du spectre autistique. In P. Gatignol & T. Rousseau (Eds.), Efficacité des thérapies. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition.

Durrleman, S., Gatignol, P. &. Delage, H., (2017). La théorie de l’esprit peut-elle s’améliorer grâce à un entraînement grammatical ? Une étude chez les enfants atteints de troubles du spectre autistique et de troubles spécifiques du langage. In P. Gatignol & T. Rousseau (Eds.), Efficacité des thérapies. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition.

Delage, H. & Durrleman, S. (2016). Du langage à la cognition et vice-versa : Relations entre syntaxe, mémoire de travail et théorie de l’esprit dans le trouble spécifique du langage et dans l’autisme. Actes des Entretiens de Bichat. Paris, Expansion Scientifique Française.

Delage, H. (2015). Mémoire de travail et syntaxe dans le Trouble Spécifique du Développement du Langage: Quelle relation ? In P. Gatignol & N. Joyeux (Eds.), Mémoire de travail. Collection “Rencontres d’orthophonie”. Isbergues : Ortho-Edition.

Delage, H. & Durrleman, S. (2015). Autisme, dysphasie et dyslexie : Y a-t-il convergence des profils langagiers? In H. Delage & S. Durrleman (Eds), Langage et cognition dans l’autisme chez l’enfant : théorie et clinique. Collection : Le Monde Du Verbe. Paris : de Boeck, Solal.

Delage, H. & Tuller, L. (2014). Language development of children with mild to moderate hearing loss, In T. Most & D. Ringwald-Frimerman (Eds), Theoretical and Applied Aspects of Rehabilitation and Education of Hard-of-Hearing and Deaf Children and Adolescents. MOFET Publishing House Tel-Aviv, Israel, Volume 1, chapter 8, pp. 352-383. 

Frauenfelder, U. & Delage, H. (2013). Modularity and domain specificity in language and cognition. In S.R. Anderson, J. Moeschler & F. Reboul (Eds), The Language-Cognition Interface, pp. 375-394. Droz: Genève. 

 

Actes de colloques avec comité de lecture / Proceedings

Gavarró, A., Durrleman, S., & Delage, H. (2016). Cross-linguistic Variation in the Acquisition of Clitics: Evidence from French and Catalan, Boston University Conference on Language Development (BUCLD 40) online proceedings.

Delage, H. & Frauenfelder, U. (2012). Développement de la mémoire de travail et traitement des phrases complexes : Quelle relation ? 3e Congrès Mondial de Linguistique Française. SHS Web of Conferences, 1, 1555-1573.

Delage, H. & Tuller, L. (2010). Evolution of Syntactic Complexity and Avoidance Strategies in Children and adolescents with Mild-to-Moderate Hearing Loss. In J. Costa, A. Castro, M. Lobo & F. Pratas (Eds.), Language Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2009. Cambridge Scholars Publishing.

Delage, H. (2010). Comment expliquer l’hétérogénéité des performances linguistiques des enfants et adolescents sourds moyens et légers ? Actes du colloque AcquisyLyon 09 (online publication).

Scheidnes, M., Tuller, L. & Delage, H. (2009). L1 Transfer versus Computational Complexity in Adult L2 French: Evidence from a Comparison with Deaf L1 French Learners. Proceedings of the 3rd Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2008), 241-252. 

Delage, H. (2008). Etude du langage spontané d’enfants sourds moyens et légers : Vers un évitement de la complexité syntaxique ? In Lidilem (ed.) : Autour des langues et du langage : Perspective pluridisciplinaire, 177-184. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble.

Delage, H., Monjauze, C., Hamann, C & Tuller, L. (2008). Relative Clauses in Atypical Acquisition of French. Language Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2007, 166-176. Cambridge Scholars Publishing.

Hamann L., Tuller L., Monjauze C. & Delage, H. (2007). (Un)successful subordination in French-speaking children and Adolescents with SLI. In H. Caunt-Nulton, S. Kulatilake & I. Woo (Eds), Proceedings of the 31st annual Boston University Conference on Language Development, 1, 286-297. Somerville, MA: Cascadilla Press.

 

Conférencière invitée / Guest speaker

Delage, H. & Durrleman, S. (2021). Syntaxe, mémoire de travail et théorie de l’esprit : Etudes des profils d’enfants avec Troubles du Spectre Autistique (TSA) et Trouble Développemental du Langage (TDL). Journée d’étude sur les Troubles Développementaux du Langage, Centre d’excellence STRA&ND, en visioconférence, 7 juin. https://strasand.fr/journee-detudes-sur-les-troubles-developpementaux-du-langage-7-juin-2021-visioconferences/

Delage, H. (2021). L’efficacité en orthophonie. Séminaire du laboratoire Unadréo de Recherche Clinique en Orthophonie (LURCO), en visioconférence, 27 avril. https://www.unadreo.org/2021-seminaire-helene-delage/

Delage, H. (2021). Efficacité des thérapies logopédiques chez l’enfant : méta-analyses et vignettes cliniques en langage oral. Colloque ASELF-UPLF, Namur, 6 mars. https://www.aself.be/wp-content/uploads/Affiche-colloque-06032021.pdf

Delage, H. (2020). Implication des fonctions exécutives dans le traitement syntaxique d’enfants présentant des troubles du langage oral. Conférences du Département de Sciences du langage, Université de Tours, 20 février. https://lettres.univ-tours.fr/departements/sciences-du-langage/conferences/conferences-du-departement-sdl-467791.kjsp

Delage, H. (2019). Interface langage-cognition : Données de recherche et applications cliniques chez l’enfant. Conférences du Pôle Cité, Université de Genève, 20 décembre.

Delage, H. (2018). Retard ou trouble du langage ? Conférence publique, Semaine du cerveau 2018, 15 mars, Genève. https://www.semaineducerveau.ch/2018/conferences/jeudi

Delage, H. (2015). Troubles syntaxiques chez l'enfant : Questions de spécificité. Leçon probatoire pour le poste de Professeur Ordinaire en logopédie, Université de Neuchâtel.

 

Communications orales / Oral communications

Ardanouy, E, Delage, H. & Zesiger, P. (2021). Effet d’un entraînement explicite intensif en morphologie dérivationnelle sur l’orthographe lexicale chez des enfants de 6P. Enseigner et apprendre l’orthographe à l’heure du numérique, colloque tao, Université Paris-Est Créteil (UPEC), 25-26 octobre, Virtual meeting.

Durrleman, S. & Delage, H. (2021). Différencier les Idées de la Réalité par Exercices (DIRE) chez les enfants avec un TDL. Colloque ECLOR, 24-25 septembre, Paris.

Maillart, C., Delage, H., Gingras, M. P., Desmarais, C., Brin-Henry, F., Witko, A., … & Thordardottir, E. (2021). In French, DLD is TDL! First International DLD Research Conference, 20-22 September, Virtual meeting.

Franck, J. & Delage, H. (2020). Assessing Developmental Language Disorder in refugee children. Bilingual Specific Language Impairment Conference, 15-18 juin, Virtual meeting.

Delage, H. (2019). Entraînement de la mémoire de travail chez l’enfant avec TSA : Quel impact sur la syntaxe? XIXèmes Rencontres internationales d’orthophonie, UNADREO, 5-6 décembre, Paris.

Stanford, E. & Delage, H. (2019). Attention and passives by French-speaking children with typical and atypical development. 2019 DISPOC Conference on Brain, Learning and Language, 26-28 September, Siena.

Durrleman, S., Thommen, E. & Delage, H. (2018). Theory of mind: the clinical impact of language. Autism Swiss Researchers Meeting, 9 November, Berne. 

Stanford, E., Durrleman, S. & Delage, H. (2018). The effects of working memory training on a clinical marker of specific language impairment in French-speaking children. Boston University Conference on Language Development, 2-4 November, Boston. 

Durrleman, S., Thommen, E. & Delage, H. (2018). The impact of syntax on mentalizing: a training study in ASD and SLI. Boston University Conference on Language Development, 2-4 November, Boston. 

Delage, H., Stanford, E. & Durrleman, S. (2018). Working memory training to improve syntax: A training study in children with specific language impairment. 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, 23-25 October, Malta. 

Stanford, E. & Delage, H. (2018). The role of working memory in the comprehension of phrasal movement in children with specific learning difficulties. 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, 23-25 October, Malta. 

Durrleman, S. & Delage, H. (2018). Enhancing Theory of Mind with Complementation Training. 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, 23-25 October, Malta.

Delage, H., Stanford, E. & Durrleman, S. (2018). Working memory training in children with SLI. Which efficiency on language? 10th european congress of speech and language therapy, 10-12 may, Cascais, Portugal.

Delage, H., Stanford, E., Gatignol, P. & Durrleman, S. (2017). Entraîner la mémoire de travail pour améliorer la syntaxe : Une étude d’entraînement chez les enfants présentant un trouble spécifique du langage et un trouble du spectre autistique. XVIIèmes Rencontres internationales d’orthophonie, UNADREO, 7-8 décembre, Paris.

Durrleman, S., Gatignol, P. &. Delage, H. (2017). La théorie de l’esprit peut-elle s’améliorer grâce à un entraînement grammatical ? Une étude chez les enfants atteints de troubles du spectre autistique et de troubles spécifiques du langage. XVIIèmes Rencontres internationales d’orthophonie, UNADREO, 7-8 décembre, Paris.

Delage, H. & Durrleman, S. (2016). Du langage à la cognition et vice-versa : Relations entre syntaxe, mémoire de travail et théorie de l'esprit dans le trouble spécifique du langage et dans l'autisme. Entretiens de Bichat, 30 septembre, Paris.

Delage, H. (2015). Mémoire de travail et syntaxe dans le Trouble Spécifique du Développement du Langage: Quelle relation? XVèmes Rencontres internationales d’orthophonie, UNADREO, 10-11 décembre, Paris.

Delage, H. (2015). Développement langagier d’enfants avec une surdité légère à moyenne : Spécificités et perspectives, 25ème congrès de la Société Française de Neurologie Pédiatrique, 21-24 janvier, Tours.

Durrleman, S. & Delage, H. (2014). Investigating syntax in autism: Comparisons with SLI, links with cognition, IASCL, 14-18 juillet, Amsterdam.

Delage, H. & Durrleman, S. (2013). Explaining the complexity of 3rd person accusative clitics in the acquisition of French, Going Romance, 28-30 November, Amsterdam.

Delage, H. & Durrleman, S. (2013). SLI, dyslexia, autism, How do their syntactic profiles relate to working memory? Workshop ‘Working Memory Resources in Language Processing and Acquisition’, SLI congress, 27 September, Salerno.  

Delage, H. & Durrleman, S. (2013). SLI dyslexia autism: Do the syntactic profiles overlap? 19th International Congress of Linguists, 22-27 July, Geneva.

Delage, H. & Frauenfelder, U. (2013). Relation between working memory and complex syntax in SLI. 19th International Congress of Linguists, 22-27 July, Geneva.

Delage, H. & Frauenfelder, U. (2012). The relation between working memory and syntactic development in childhood. 14thMeeting of the International Clinical Phonetics and Linguistics Association, 27-30 June, Cork.

Delage, H. & Frauenfelder, U. (2012). Développement de la mémoire de travail et traitement des phrases complexes : Quelle relation ? Congrès Mondial de Linguistique Française, 4-7 juillet, Lyon.

Delage, H. & Tuller, L. (2010). Morphosyntactic Development in the Context of Mild-to-Moderate Hearing Loss: Children and Adolescents Acquiring French. Panel: Acquisition of morphology and syntax in hearing impaired children. 3rd Meeting of the ICPLA (International Clinical Phonetics and Linguistics Association), 23-26 June, Oslo.

Delage, H. (2010). Développement langagier d’enfants sourds moyens et légers : Etat des lieux et perspectives cliniques. Campus orthophonique d'été sur le thème : Surdité(s) et orthophonie, 17-19 juin, La Grande Motte.

Delage, H. (2009). Comment expliquer l’hétérogénéité des performances linguistiques des enfants et adolescents sourds moyens et légers ? Colloque International Jeunes chercheurs en Acquisition du Langage (AcquisiLyon 09), 3-4 décembre, Lyon.

Delage, H. & Tuller, L. (2009). Evolution of Syntactic Complexity and Avoidance Strategies in Children and Adolescents with Mild-to-Moderate Hearing Loss. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), 9-11 September, Lisbon.

Tuller, L., Prévost, P. & Delage, H. (2009). Partitive clitic En in French-speaking 5-year-olds. Cross linguistically robust stage of children's linguistic performance, sixth general meeting, 19-21 March, Cambridge.

Tuller, L. & Delage, H. (2009). Clitics in Islands Task: Results from French 5-year-olds. Cross linguistically robust stage of children's linguistic performance, sixth general meeting, 19-21 March, Cambridge.

Delage, H, Monjauze, C., Hamann, C & Tuller, L. (2007). Relative Clauses in Atypical Acquisition of French. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), 6-8 September, Barcelona.  

Hamann, C., Tuller, L., Delage, H., Henry, C. & Monjauze, (2006). (Un)successful subordination in French-speaking children and adolescents with SLI. Romance Turn II, 7-9 September, Utrecht.

Delage, H. (2006). Etude du langage spontané d’enfants sourds moyens et légers : Vers un évitement de la complexité syntaxique ? Colloque international des Etudiants Chercheurs en Didactique des Langues et en Linguistique, 4-6 juillet, Grenoble.  

Delage, H. & Tuller, L. (2006). Développement du langage dans le contexte d’une surdité moyenne et légère : évaluations contraintes et naturelles. Forum de l’école doctorale « Santé, Sciences, Technologie », Tours, 23 mai 2006.

Tuller, L., Delage, H. & Monjauze, C. (2006). Avoiding Complexity in Atypical Development of French. Latsis Colloquium of the University of Geneva: Early Language Development and Disorders, 26-28 January, Geneva.

  

Communications affichées / Posters

Delage, H., Stanford, E., & Durrleman, S. (2021). Training working memory to enhance syntax in children with ASD. International Association for the Study of Child Language (IASCL 2021), July 15-26, Virtual meeting

Stanford, E. & Delage, H. (2021). Using attention to differentiate ADHD from DLD: Increased focus improves syntactic performance in children with ADHD. International Association for the Study of Child Language (IASCL 2021), July 15-26, Virtual meeting.

Ardanouy, E., Delage, H., & Zesiger, P. (2021). Derivational morphology training improves spelling in school-aged children. International Conference on Learning Disabilities, 15-16 July, Virtual meeting. 

Ardanouy, E., Delage, H., & Zesiger, P. (2021). The impact of derivational morphology training on reading, spelling and morphological awareness skills in French-speaking 9-10-year-olds. Society for the Scientific Study of Reading Conference, 13-16 July, Virtual meeting.

Franck, J. & Delage, H. (2021). Assessing Developmental Language Disorder in refugee children. 3rd International Symposium on Bilingual and L2 Processing in Adults and Children (ISBPAC 2021), 3-4 June, Virtual meeting.  

Delage, H., Durrleman, S. & Stanford, E. (2019). Training working memory in children with DLD: What impact on syntax? Boston University Conference on Language Development, 7-10 November, Boston. 

Stanford, E., Durrleman, S. & Delage, H. (2017). Working memory and syntax: Training effects in children with DLD. 2ème Journée du Réseau Thématique: Language and Communication, Geneva, Switzerland.

Delage, H., Chappalley, N. & Durrleman, S. (2016). Entraîner la mémoire de travail pour améliorer la syntaxe: Quel intérêt pour les enfants présentant un trouble spécifique du langage ou un trouble du spectre autistique ? Congrès international en orthophonie et en audiologie, 14-15 novembre, Montréal.

Durrleman, S. & Delage, H. (2016). La théorie de l’esprit peut-elle s’améliorer grâce à un entraînement grammatical ? Une étude chez les enfants atteints de troubles du spectre autistique et de troubles spécifiques du langage. Congrès international en orthophonie et en audiologie, 14-15 novembre, Montréal.

Chappalley, N., Durrleman, S. & Delage, H. (2016). Proposal of working memory training program for complex syntax facilitation. 2nd Jean Piaget Conferences: Infant development from Piaget to today’, 20-21 June, Genève.

Gavarró, A., Durrleman, S. & Delage, H (2015). Cross-linguistic variation in Predictions of the Unique Checking Constraint for the acquisition of clitics: Evidence from A cross-linguistic study of French and Catalan. The 40th annual Boston University Conference on Language Development (BUCLD), 13-15 November, Boston. 

Gavarró, A., Delage, H. & Durrleman, S. (2015). Predictions of the Unique Checking Constraint for the acquisition of clitics: A cross-linguistic study of French and Catalan. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), 10-12 September, Nantes.   

Durrleman, S. & Delage, H. (2013). Clitics across pathologies: Investigating the syntactic phenotypes of ASD, SLI & DD. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), 5-7 September, Oldenburg.   

Delage, H. (2010). Comparing language performance in children and adolescents with Mild-to-Moderate Hearing Loss and in participants with Specific Language Impairment: Not so similar patterns? COST ACTION 33 final conference: Let the children speak: Learning of Critical Language Skills across 25 Languages, 22-24 January, London.

Delage, H. & Tuller, L. (2009). Evolution of Syntactic Complexity in Children and Adolescents with Mild-to-Moderate Hearing Loss Compared to Participants with Specific Language Impairment. Innovative Research In Autism 2009, 15-17 April, Tours.

Delage, H. (2009). Morphosyntactic complexity and avoidance strategies: A comparative study of children with mild-to-moderate hearing loss and of children with SLI. Journée scientifique internationale en hommage à Célia Jakubowicz, 30 January, Paris.

Delage, H. (2006). Etude du langage d’enfants sourds moyens et légers : Problématique – Premiers résultats. Colloque : Développement de l’individu et intégration : difficultés et enjeux tout au long de la vie, 24-25 novembre, Tours. 

Delage, H. & Tuller, L. (2006). Mild-to-Moderate Hearing Loss: Language Progression from Childhood to Adolescence. Latsis Colloquium of the University of Geneva: Early Language Development and Disorders, 26-28 January, Genève.

Delage, H. & Tuller, L. (2005). Effects of Mild-to-Moderate Hearing Loss on Language in Late Childhood and Adolescence. Xth International Congress for the Study of Child Language, 25-29 July, Berlin.

Delage, H., Monjauze, C., Tuller, L. (2005). Language Outcome in Adolescence: SLI, Mild-to-Moderate Deafness and Benign Childhood Epilepsy. Euclides 2005, 4 May, Royaumont. 

  

Elaboration de protocoles expérimentaux / Experimental protocols

Delage, H., Da Costa, J. & Durrleman, S. (2016). Magic Memory : Programme informatisé d’entraînement de la mémoire de travail. [iPad app]. University of Geneva. http://tecfa.unige.ch/proj/logo/

Durrleman, S., Da Costa, J., & Delage, H. (2016). Différencier l’Idée de la Réalité par Exercices (DIRE) [iPad app]. University of Geneva. http://tecfa.unige.ch/proj/logo/

Delage, H. (2011). Pronoms clitiques accusatifs : Protocole du genre et des pronoms de dialogue – Jugement sur l’omission légitime en français parlé. Université de Genève. 

Delage, H. (2010). Protocole expérimental de répétition d’énoncés complexes. Université de Genève. 

Khomsi, A., Tuller, L., Blondel, M. & Delage. H. (2007). Bilan de Langage Audio-Visuel (BILAV). Version expérimentale. Laboratoire Langage et handicap, Université François-Rabelais de Tours.

Tuller, L., Audollent, C., Delage, H. & Monjauze, C. (2004). Protocole expérimental de Production des Pronoms Clitiques (PPPC). Version expérimentale. Laboratoire Langage et handicap, Université François-Rabelais de Tours.